Mogen we alsjeblieft weten wat er in ons eten zit!

Tv-programma’s als de Keuringsdienst van Waarde en talloze artikelen en publicaties over eten hebben ons sceptisch gemaakt. Welk eten is fantáástisch en welk eten moeten we vooral niet meer tot ons nemen. Superfoods, bad foods. Wat we wel willen is transparantie en gelukkig wordt nu de eerste stap gezet door Arla met hun fruityoghurt producten.

Door alle onduidelijkheid over eten weet ik in ieder geval niet meer waar ik aantoe ben. Als ik door de supermarkt loop en verpakkingen lees vraag ik me vaak af wat er nu eigenlijk in het eten zit. Gemodificeerd dit, carbonaat dat, E-nummers. Het is me veel te onduidelijk welke ingrediënten er wel en niet inzitten (is het een echte aardbei of een adept?).

Onderzoek

En dat ik niet de enige ben blijkt uit een food perceptie onderzoek van Panelwizard in opdracht van Arla Foods. Het blijkt dat 76% van de Nederlanders het onduidelijk vindt welke toevoegingen en verborgen ingrediënten er in ons eten zit. En 56% maakt zich zorgen over onnatuurlijke en gemodificeerde toevoegingen. We zijn steeds meer de verpakkingen gaan lezen (mede dankzij Teun en zijn kompanen van de Keuringsdienst van Waarde) en ons steeds meer groeiende besef dat we wel van alles in ons mond stoppen waar we niet om gevraagd hebben. Een groeiend wantrouwen richting de voedingsindustrie is het gevolg en daar moet wat aan veranderen.

Er bestaat ook twijfel over de correctheid van de verpakkingen (63%), als we het al snappen (61% heeft daar soms moeite mee). Genoeg zegt Arla! Deze week presenteerde ze aan een select clubje mensen de nieuwe fruit- en drinkyoghurts van Arla Naturals. 100% natuurlijk, 0% rommel. Geen verborgen ingrediënten, de complete lijst met wat er in de yoghurt producten zit staat op de voorkant van de verpakking, zodat je in één oogopslag weet wat er in je eten zit. Ook is er gedacht aan de behoefte van de consument om minder suikers te gebruiken. Dus ook geen toevoegingen als bietsuikers. Wel het natuurlijke product Stevia of fruitsap en bewust kiest Arla ervoor om niet te zoet te gaan. Kies je voor minder suiker dan wil je ook minder zoet, is de gedachte.

Het groepje foodjournalisten en hoofdredacteuren van diverse magazines wordt nog wel even aan het werk gezet, want op basis van de onderzoeksresultaten en de wens van Nederlanders mogen we een eigen pak fruityoghurt gaan ontwerpen. Hoe zou dat er uit moeten zien?

Niet veel later wordt dan de definitieve verpakking onthuld en het moet gezegd, het maakt waar wat ik voor ogen had. Transparant, duidelijk, natuurlijk. No bullshit en geen rommel. Hup, we zetten het er gewoon op.

Oh en dan de smaak! We proeven rood fruit, mango en bosfruit. Het smaakt fris en een stuk minder zoet dan andere yoghurts en yoghurtdranken. En dat is ook de bedoeling, leggen de marketingmanager en food deskundige aan ons uit. Als wij minder suiker willen eten dan moet je niet verwachten dat je wel een enorm zoete yoghurt gaat krijgen. Tenzij je te veel werkt met zoetstoffen die weer niet goed zijn. En het is net als met koffie zonder suiker gaan drinken. Als je er eenmaal aan gewend bent wil je nooit anders meer!

De geen rommel gedachte spreekt mij zeer aan en hebben we tot nu toe niet eerder zo terug gezien bij de grote foodmerken. De transparantie van Arla is niet alleen in hun Naturals producten verfrissend en hopelijk zetten ze hiermee een trend in het foodlandschap.

Extra
Arla Naturals fruityoghurts en drinkyoghurts bevatten meer dan 85% yoghurt en echt fruit. Ze worden gezoet met fruitsap en fruitextract of in het geval van de drankjes met geconcentreerd druivensap en wat Stevia-extract. Natuurlijke toevoegingen zijn: maiszetmeel, citroen en natuurlijk aroma. 100% natuurlijk, 0% rommel.

Vanaf 9 mei zijn de fruityoghurts (adviesprijs € 1,49) verkrijgbaar in de supermarkt. De magere drinkyoghurts (adviesprijs € 1,39) zijn vanaf 30 mei verkrijgbaar.

In samenwerking met Arla

Reageer op artikel:
Mogen we alsjeblieft weten wat er in ons eten zit!
Sluiten