5 x de gewoontes van mensen die mooi ouder worden

Body & beauty

‘Het zijn vast de genen.’ Een veelgehoorde uitspraak als het gaat om mooi ouder worden. Mis! Je instelling, eetpatroon en wat je doet aan beweging zijn net zo belangrijk. En dit artikel is ook ontzettend waardevol als je nu nog (relatief) jong bent.

1. Het zit in het koppie

Je bent zo oud als je je gedraagt en voelt. Als je het ouder worden een flinke knuffel geeft en omarmt is de kans groter dat je herstelt van een ongemak of ziekte dan wanneer je jezelf zielig en nutteloos vindt. Ik zie dit enorm bij mijn eigen moeder. Ze heeft flink wat tegenslag voor haar kiezen gehad, maar gaat echt werkelijk nooit bij de pakken neerzitten. En ziet er op haar 73ste nog prachtig uit.

2. Weet wat je eet

Ik ga hier niet uiteenzetten hoe je precies moet eten en wat je vooral wel en vooral niet moet doen. Daar zijn anderen veel beter in. Maar het zal je niet verbazen dat een gebalanceerd eetpatroon met veel groenten, vezels en granen het beste voor je is. Artsen hebben het over een lage glycemische opname en magere proteïne, ofwel eiwitten. Verder is het het beste als je regelmatig vis eet, vanwege de goede vetten. Matig verder met zout en suikers en je bent volgens de medische wetenschap goed bezig.

3. Move that ass

Juist als je boven de 30 of 40 bent is het belang van sporten en bewegen enorm. Naarmate je ouder wordt verlies je sneller spiermassa. Door te sporten behoud je die spiermassa of bouw je hem zelfs meer op. Laat het dus vooral niet gebeuren dat de overvolle (sport)agenda’s van je kind(eren) jouw sportmoment innemen. Start bijvoorbeeld met een aantal andere moeders een bootcamp klasje of ga naar de sportschool met elkaar. Samen sta je sterker.

LEES OOK: Gelukkige kinderen worden opgevoed door ouders die deze twee dingen doen

4. Vermijd te veel zon

Van te veel zon krijg je sneller rimpels. Maar hoe zit het dan met Vitamine D, vraag je je af? Die is inderdaad belangrijk en kunnen zelfs helpen tegen huidkanker ontwikkeling. Bescherm jezelf. Voor kinderen is het goed al op jonge leeftijd in de zon te zijn, zonder te verbranden. Met mate is dus het devies en bescherm jezelf met een goede zonbescherming die straling tegenhoudt. Vitamine D haal je overigens ook uit zalm en eieren.

5. Slaap!

Ok, welke jonge ouder haalt de acht uur slaap in één ruk? Maar wil je mooi ouder worden dan is onvoldoende slapen echt killing voor je looks en je gezondheid. Let op; een uiltje knappen, jawel, even een dutje tussendoor, kan een hoop goedmaken van de schade van een korte nacht. Doe dus lekker mee met je baby of dreumes of sneak er een snooze-sessie tussendoor als de kinderen op school zijn (op je vrije dag). Als er één verandering is in je leven waar je mee zou moeten beginnen, dan is het wel voldoende slaap. En ik weet dat we slaap nu juist het minst belangrijk vinden. Eerlijk gezegd; als langer slapen een goede gewoonte is die je er écht langer mooi uit laat zien, dan is dat toch wel de fijnste gezondheidsbeslissing die je kunt kiezen.

Kijk! Deze man heeft het begrepen. Hij schreef over waarom vrouwen boven de 40 zo ontzettend aantrekkelijk zijn.

Hoofdbeeld: Annika von Holdt (serieus, 49 jaar oud en prachtig!)

Meer leuke content? Like ons op Facebook