Napercise: sporten door te slapen, ja dat kan

Mezelf naar de sportschool slepen is 9 van de 10 keer de grootste uitdaging van m’n leven. Plof je namelijk net lekker op de bank na een lange dag, moet je je wéér in het zweet werken. Maar fantastisch nieuws: er is nu een sport die ons op het lijf geschreven is! Mag ik je voorstellen aan napercise, de sport waarbij je lekker in bed kan liggen. Do I need to say more?

Met ‘napercise’ ga je 45 minuten heerlijk slapen en verbrand je evengoed calorieën. Hoe dat zit?

Extra inspanning

We weten bijna allemaal wel dat je tijdens het slapen calorieën verbrandt. De Engelse sportschool David Lloyd heeft daar een nieuwe ‘sport’ – ja, voortaan doe jij weer aan een sport – op gebaseerd en biedt daarvoor speciale ruimtes aan. De zaal met bedden is kouder dan normaal, waardoor je lichaam zich meer moet inspannen om warm te blijven. En dus nog meer calorieën verbrandt. Daarnaast zou zo’n dutje goed zijn voor je mentale gezondheid, een beter humeur en zorgt dus ook voor extra verbranding. Bovendien zou het een boost geven aan je alertheid en vermindert het stress. Volgens de experts en de oprichters van ‘napercise’ is een dutje veel belangrijker dan mensen denken.

Bijtanken

Voor kersverse ouders is deze uitvinding ook meer dan welkom, aangezien je dan al blij bent als je aan 5 uur slaap komt. En moeite met je concentratie lang vast te houden? Ook voor jou is dit dan de ideale sport. Bijtanken en afvallen tegelijkertijd. Beter kan niet.

LEES OOK: 10x eten waar je beter van slaapt

Oefeningen

De napercise begint met een kwartiertje rek- en strekoefeningen om je spieren los te maken. Daarna gaat het licht uit en kun je helemaal tot rust komen in een geluidsdichte ruimte. Volgens de sportschool maakt de powernap je hoofd leeg, geeft het je nieuwe energie en werk je ook nog eens aan je vetverbranding.

Dutje onmisbaar

Uit een eerder onderzoek bleek al dat een middagdutje ontzettend verantwoord is. Een powernap van precies 30 minuten zou namelijk de hormonale balans herstellen (die weer helpt stress te bestrijden), je immuunsysteem versterken en je concentratie verbeteren. Daarna kun je weer 3-4 uur flink tegenaan. De namiddag is de beste tijd om even te gaan liggen, ongeveer acht uur nadat je bent opgestaan, dus ergens tussen 14.00 en 16.00 uur. Wel je wekker zetten. 😉

Nu heel hard duimen dat we deze work-out ook snel in Nederland kunnen doen!

Maar ook op je werk kun je aan je figuur werken: 6 geheime work-outs tijdens kantooruren

Metro

Reageer op artikel:
Napercise: sporten door te slapen, ja dat kan
Sluiten