Natuurlijke tips tegen hooikoorts

Het hooikoortsseizoen is weer van start gegaan, met alle gevolgen van dien. Een van de beste tips is toch wel om vroegtijdig te beginnen met het innemen van pilletjes om hevige symptomen voor te zijn. Maar gelukkig helpt de natuur ook graag een handje, en dan doelen we met name op voedingsproducten.

Houd wel in je achterhoofd dat ieder lichaam anders is, en dus ook anders reageert op bepaalde middelen. Sowieso uit de pollenallergie zich bij de één in een onschuldige niesbui en bij de ander in hevige koorts. Onder het mom “wat niet baat schaadt niet” kun je de volgende natuurlijke tips een poging geven!

Vermijd voeding met histamine

Wanneer je hooikoorts hebt komt er veel histamine vrij; een stofje die je ook in veel voedingsproducten vindt. Als je hooikoorts hebt én histaminerijke producten consumeert verdubbel je het histamine niveau als het ware. Probeer de volgende producten daarom zoveel mogelijk te vermijden:

  • Gefermenteerde producten, zoals kimchi, zuurkool, yoghurt, sojaproducten en veel kaassoorten.
  • De vissoorten makreel, tonijn, kabeljauw, haring, sardines, garnalen, schaaldieren en vis in blik.
  • De kruiden kaneel, anijs, sesamzaad, kruidnagel, mosterdzaad, koriander en vanille, gember, komijn en nootmuskaat.
  • Vele groenten en fruit, maar voornamelijk bieten, spinazie, tomaten, kiwi, aardbeien, meloen, ananas, grapefruit en frambozen.
  • Varkens- en lamsvlees.
  • Bier en wijn (witte wijn bevat in principe minder histamine dan rode wijn).
  • Noten en zaden.
  • Chocola en drop.

Kruisreacties

De pollen van bomen, gras en kruiden hebben veel weg van de allergenen in bepaalde groenten en fruit. Ongeveer 70% van mensen met hooikoorts kan niet tegen diverse fruitsoorten. Het is verstandig om eventjes langs de huisarts te gaan om via een huidtest of bloedonderzoek om zeker te zijn over welke voedingsmiddelen je beter kunt vermijden. De volgende pollen bevatten ongeveer dezelfde allergenen als de fruitsoorten die erachter staan vermeld:

  • Ambrosia: appels en perziken.
  • Alsem: koriander, peterselie, selderij en wortels.
  • Berk: aardappels, abrikozen, amandelen, appels, hazelnoten, kersen, kiwi’s, meloenen, paprika’s, peren, peterselie, perziken, pinda’s, pruimen, selderij, soja, tomaten, walnoten en wortels.
  • Ficus: avocado’s, bananen en vijgen.
  • Graspollen: aardappels, ananassen, appels, bananen, erwten, graansoorten, hazelnoten, lychees, paprika’s, peren, pinda’s, selderij, soja, tomaten en wortels.

Overige voedingstips

Bij hooikoorts spreekt men van een ontstekingsreactie van het immuunsysteem. Je immuunsysteem is als het ware overactief, waardoor een stabiele weerstand essentieel is tegen hooikoorts. Een optimale darmflora draagt bij aan een goed immuunsysteem. Eet daarom veel vezels producten, zoals vezelrijke fruitsoorten, peulvruchten, noten en zaden. Veel mensen met een overactief immuunsysteem hebben vitamine D tekort. Naast zonlicht kunnen vette vis, zuivel, paddenstoelen, eieren en eventueel supplementen hier verandering inbrengen. Tot slot hebben mensen met allergische reacties vaak zinktekort, waardoor producten met veel zink (oesters, hennepzaad, pompoenpitten, lijnzaad en cashewnoten) en/of supplementen ook aan te raden zijn.

Overige tips tegen hooikoorts

“Je bent wat je eet” wordt in de bovenstaande tips goed benadrukt. Maar naast letten op je voeding zijn er meer tips die je mee kunt nemen naar dit hooikoortsseizoen. We maken onderscheid tussen tips die handig zijn voor een dagje uit én trucjes voor in je woning.

Als je naar buiten gaat:

  • In de ochtend en na een regenbui is de concentratie stuifmeel in de lucht het laagst.
  • Steden bevatten veel minder pollen dan dorpen en het platteland, a citytrip it is!
  • Aan zee of in berggebieden zijn weinig pollen aanwezig, een dagje strand is daarom ideaal!
  • Een autorit op de planning? Sluit de ramen en maak eventueel gebruik van de HEPA-luchtfilter.
  • Smeer een likje vaseline rondom je neusgaten, op deze manier blijft een deel van het stuifmeel vastplakken aan het goedje en adem je niet alles in.
  • Een zonnebril beschermt je ogen tegen de pollen, dus stop er altijd één in je tas.

Tips voor binnenshuis:

  • Met lekker weer is ‘t heerlijk om de ramen en deuren te openen, maar het stuifmeel vindt dan ook zijn weg naar binnen. Er zijn speciale horren op de markt die een groot deel van de pollen buiten houden.
  • Stof is een magneet voor stuifmeel, dus stofzuig niet alleen de vloer, maar ook de meubelen grondig en regelmatig.
  • Over stof gesproken; laat je kleding liever binnen drogen! Verwissel van kleding bij binnenkomst en was je vuile kleding meteen na een dagje uit om verspreiding van stuifmeel te voorkomen!
  • Stuifmeel komt ook makkelijk terecht in je haren, dus was je haar voor ‘t slapen of kam je haar goed uit.
  • De ideale luchtvochtigheidsgraad is ongeveer 50%, scoor desnoods een luchtbevochtiger.

Lees meer tips tegen hooikoorts:

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Natuurlijke tips tegen hooikoorts
Sluiten