Neem jij wel eens melatonine? Dan moet je dit even lezen

Body & beauty

Melatonine, het rázend populaire middel voor als je slaapproblemen en een verstoord slaap-waakritme hebt. Van nature maakt ons lichaam dit hormoon ook zelf aan, dus dan moet de kunstmatige variant ook wel goed zijn. Zou je denken.

Je kunt het zonder recept bij de drogist kopen en na het innemen val je binnen no time in slaap als we de verpakking mogen geloven. Klinkt ideaal? De vraag is alleen of melatonine wel écht zo geschikt is om te gebruiken. Er is al lange tijd discussie over de werkzaamheid en de juiste dosering van dit hormoon.

Melatonine is bedoeld voor (oudere) mensen die zelf te weinig melatonine aanmaken en daardoor slaapproblemen ervaren, als voedingssupplement en ter herstel van dag-nachtritme (denk aan een jetlag, een Circadiaan Slaapritme Stoornis of als je onregelmatige werktijden hebt).

Strenge beoordeling

Melatonine is een van de weinige voedingssupplementen die de strenge beoordeling door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) hebben doorstaan. De EFSA vond dat er voldoende wetenschappelijke onderbouwing was om aan te tonen dat het de symptomen van een jetlag vermindert, maar niet dat melatonine de inslaaptijd verkort en de slaapkwaliteit verbetert. ‘Melatonine is niet dé oplossing voor slapeloosheid. De meeste mensen die moeite hebben met slapen of in slaap komen, hebben meer baat bij een goede slaaphygiëne en genoeg blootstelling aan daglicht’, zegt Michael Grandner, een slaaponderzoeker aan de Universiteit van Arizona, tegen The Huffington Post. Wat onder andere meewerkt aan een goede slaaphygiëne – ofwel goede regelmaat en omstandigheden wat betreft slapen – is op tijd naar bed gaan, genoeg uren slapen op een goed matras, niet vlak ervoor tv kijken en in een donkere kamer slapen.

Onschuldig?

De juiste dosering van het hormoon is 0,3 milligram. Maar omdat het middel – als voedingssupplement – makkelijk te verkrijgen is bij de drogist, mensen het vaak gebruiken terwijl ze het niet nodig hebben of er te weinig van weten, wordt nog wel eens de verkeerde dosis ingenomen. Een te hoge dosis kan de volgende dag een kater-gevoel of gevoel van lusteloosheid veroorzaken. Ook zal het hormoon – bij een hogere dosis – na een paar dagen niet meer effectief zijn, omdat de hersenen er simpelweg niet meer op zullen reageren. Hoewel het middel dan niet meer werkt, kan de persoon er wel psychologisch afhankelijk van raken.

Voor kinderen zou het middel al helemaal een no go zijn. Zo zou het de stofwisseling, het immuunsysteem, het cardiovasculaire systeem en de natuurlijke aanmaak van melatonine kunnen beïnvloeden.

Oorzaak

Als je (of je kinderen) slaapproblemen hebt, is het handig om eerst grondig te zoeken naar de oorzaak hiervan. Stress is bijvoorbeeld een veelvoorkomende reden. Overweeg je om melatonine te gebruiken, dan is het verstandig om eerst je huisarts te raadplegen.

Wat zeg jij: wel of geen melatonine? Praat mee op onze Facebook.

We weten inmiddels dat het felblauwe licht van onze telefoonschermpjes de aanmaak van het slaaphormoon melatonine flink reduceert. Deze nieuwe iPhone-functie biedt oplossing >

Meer leuke content? Like ons op Facebook