Onderzoek: dit is waarom piekeren juist goed voor je kan zijn

De hele nacht wakker liggen piekeren over ditjes en datjes. Of piekeren over een belangrijke keuze die je moet maken. Het lijkt wat onhandig. Maar uit onderzoek blijkt dat piekeren juist goed kan zijn.

Kate Sweeny en Michael Dooley van de universiteit van Californië deden hier onderzoek naar. De resultaten werden gepubliceerd in de Social and Personality Psychology Compass.

Een van de onderzoekers en psychologie professor Kate Sweeny schrijft: ‘Ik denk dat er te weinig begrip is voor mensen die piekeren. Het wordt als iets slechts gezien. En er wordt tegen piekeraars gezegd dat ze maar gewoon moeten stoppen met zich zorgen maken.’ Met het onderzoek laat ze een andere kant van piekeren zien. Zo lossen mensen die veel piekeren succesvol problemen op. En presteren ze beter op school en op het werk.

LEES OOK: Wil je niet langer piekeren of woelen in bed? Eet dan dit voor het slapengaan

Piekeren motiveert

Volgens Sweeny zorgt piekeren in drie stappen voor motivatie en effectiviteit. Ten eerste is het een teken dat een situatie om actie en/of aandacht vraagt. Ten tweede zorgt het ervoor dat je de situatie niet vergeet, je blijft er non stop aan denken. En ten derde zorgt het onrustige gevoel ervoor dat je wel iets moet doen, zodat je ervan af bent en je weer beter voelt.

Buffer

Door te piekeren over de toekomst ben je volgens het onderzoek beter voorbereid op alle mogelijke scenario’s. Zo zou slecht nieuws minder hard aankomen, omdat ze er al op voorbereid zijn. En goed nieuws wordt nog beter ontvangen om dat er ook rekening is gehouden met het slechte scenario. Het piekergedrag zorgt eigenlijk voor een buffer tegen een mogelijke emotionele klap.

LEES OOK: 21 x herkenbare situaties voor piekeraars

Slag om de arm

Het betekent nu alleen niet dat deze voordelen er ook meteen voor zorgen dat je gedachten overuren kunnen gaan draaien. Sweeny: ‘Teveel en te weinig piekeren hebben beide slechte effecten. Het staat allebei een goede motivatie in de weg.’ Daarnaast gaat extreem veel piekeren je ook op andere manieren in de weg zitten. Zo zegt Sweeny: ‘Gedachten die extreem veel herhaaldelijk terug komen, leiden tot depressies, een slechte lichamelijke conditie en mentale problemen.’

Extreem veel piekeren is dus niet heel fijn voor je gezondheid. Maar maak je je zo nu en dan zorgen, plan je alles van A tot Z of speel je elk gesprek en scenario eerst meerdere malen in je hoofd af? No worries. Volgens het onderzoek van Sweeny is het belangrijkste dat je kijkt of het productieve gedachten zijn. Pieker je bijvoorbeeld over iets dat je nog af moet maken, neem diep adem en klaar de klus.

Pieker je veel, maar ben je ook een extravert persoon? Dan heb je helemaal de jackpot te pakken! Dit is waarom extraverte mensen een stuk gezonder zijn.

Social and Personality Psychology Compass

Reageer op artikel:
Onderzoek: dit is waarom piekeren juist goed voor je kan zijn
Sluiten