Onderzoek: laat het voorlezen voortaan maar aan papa over

Redactie 21 jul 2017 Kids

Als vaders een verhaal voorlezen, sporen ze kinderen namelijk meer aan om hun fantasie de vrije loop te laten. Die fantasie zorgt voor creatieve, cognitief uitdagende gesprekken. Het feit dat kinderen tijdens het voorlezen meer uitgedaagd worden leidt op den duur tot betere taalontwikkeling en daardoor hebben kinderen meer profijt van het voorlezen, aldus de onderzoekers van Harvard.

Vooral dochters hadden na een jaar significant meer baat bij een voorlezende papa dan een voorlezende mama, en al helemaal als ze beginnen met voorlezen voordat kinderen twee jaar zijn.

Feitelijk versus abstract voorlezen

‘Terwijl voorlezen traditioneel gezien wordt als een taak voor moeders (o ja?), luisteren kinderen aandachtiger wanneer papa voorleest, omdat het ‘speciaal’ is als hij de honneurs waarneemt,’ merkten de onderzoekers. Ze constateerden ook dat mama en papa het concept ‘voorlezen’ anders benaderen: moeders zijn vaker geneigd feitelijke vragen te stellen (‘hoeveel appels zie je?’), terwijl vaders vaker abstracte vragen te stellen of ‘random’ opmerkingen te maken. ‘Zie je die ladder? Weet je nog toen papa een ladder in zijn auto had?’ En juist die open, creatieve vragen zijn volgens de wetenschappers zo goed voor de taalontwikkeling – omdat ze hun hersenen meer moeten gebruiken en op dat vlak meer uitgedaagd worden.

papa verhaaltje voorlezen beter

Stigmatiserend

Daar zit je dan, met je Jip en Janneke-boek in je hand en je goede gedrag. Persoonlijk vind ik het een tikkie stigmatiserende uitkomst. Dat vonden ook de talloze vrouwen die op de barricade sprongen naar aanleiding van het onderzoek. Veelgehoorde reacties: ‘Wat maakt het uit wie er voorleest, zolang de ouder(s) maar die tijd en aandacht met de kinderen doorbrengen?’ en ‘Allebei de ouders moeten voorlezen, laat het kind kiezen wie er vanavond voorleest’ en een andere: ‘Het komt misschien ook omdat vaders vaker zelf een verhaal bedenken dan dat ze het uit een boek voorlezen.’ Nog even los van de vele vrouwen die maar wat graag zouden willen dat er een papa was om de kinderen voor te lezen.

Maar toch…

Echter, het idee van open, fantasie-stimulerende vragen stellen tijdens of na het voorlezen is wel degelijk een goede suggestie. Soms luister ik hoe papa boven vertelt over hoe Takkie weer eens in de sloot gevallen is en hoe Jip en Janneke op brute wijze Poppejans uit elkaar trekken. En het is waar: papa’s verhaal eindigt niet altijd zoals in het boek, terwijl ik me vaker wel dan niet aan het stramien van Annie M.G. houd. Stiekem dus toch een leermoment.

Ps. Ik sta in mijn omgeving bekend als een vermoeiende taalpurist die nogal gebrand is op een goede taalontwikkeling voor kinderen, en niet in het minst voor haar eigen dochter. Maar wie denkt dat ik nu mijn zeer gekoesterde voorleesmomenten opgeef, heeft het mis.

Hierom zullen we nooit definitief stoppen met voorlezen >

Reageer op artikel:
Onderzoek: laat het voorlezen voortaan maar aan papa over
Sluiten