Hoe stress de hersenen verandert, volgens een nieuw onderzoek

Een nieuwe studie wijst uit dat, wanneer je veel stress in je leven hebt, stress kan leiden tot geheugenverlies en een lichte hersenkrimp op 50-jarige leeftijd.

Het onderzoek toont aan, dat hoge niveaus van het stresshormoon cortisol in de loop van de tijd kan worden gekoppeld aan geheugenstoornis en feitelijke krimp in de hersenen. Toch kun je bepaalde dingen doen om de effecten tegen te gaan. Het is nooit te vroeg om actie te ondernemen om stress te verminderen.

Het onderzoek

Voor dit onderzoek namen meer dan 2000 gezonde vrijwilligers van middelbare leeftijd deel aan het onderzoek. De onderzoekers ontdekten dat deelnemers met hogere cortisolspiegels in het bloed, minder goed presteerden op geheugentests, vergeleken met mensen met normale niveaus van het hormoon. Gestresste deelnemers vertoonden ook een lichte hersenkrimp, deze effecten waren meer uitgesproken bij vrouwelijke deelnemers.

In de loop van deze achtjarige studie werden MRI-scans gebruikt om het hersenvolume te beoordelen, terwijl elke deelnemer een psychologisch onderzoek onderging om hun geheugen en denkvaardigheden te testen. Bloedonderzoeken werden gebruik om de cortisolspiegel bij te houden. Hoewel de onderzoekers de deelnemers niet verder volgden om te kijken of ze later dementie ontwikkelden, is het wel mogelijk dat de langetermijneffecten van cortisol in de hersenen de cognitieve achteruitgang in de latere jaren kunnen voorspellen.

https://www.famme.nl/sterrenbeeld-stress/

Natuurlijk onderdeel

Het kan misschien schokkend klinken, maar het is belangrijk om op te merken dat stress ook een volledig natuurlijk onderdeel van het leven is. Tijdens een normale stressreactie van het lichaam staat cortisol centraal. Op den duur zou de cortisolspiegel weer moeten dalen, wanneer dat niet gebeurt kunnen gezondheidsproblemen op de lange termijn voorkomen.

Gelukkig zijn er ook dingen die je kunt doen om de mogelijke schade die chronische stress kan veroorzaken, tegen te gaan. Zelfzorgstrategieën kunnen een groot verschil maken in hoe veerkrachtig je bent tegen stress. Regelmatige lichaamsbeweging, genoeg slaap en genoeg eten kan allemaal aanzienlijk duurzamer zijn. Door stressfactoren in je leven mentaal in te kaderen als uitdagingen die je sterker kunnen maken, of te zien als ongemakken die ook weer voorbij gaan, kan je alles wat je tegenkomt beter aan. Door dingen na te streven die je graag doet, kan het je geest scherp houden. Helemaal als je de emotionele steun krijgt die je nodig hebt om je door enkele obstakels van het leven te navigeren. Stress is normaal, haal diep adem, zorg voor jezelf en probeer niet te benadrukken dat je stress hebt.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Hoe stress de hersenen verandert, volgens een nieuw onderzoek
Sluiten