Ontbijt tip: Quinoa Granola

Gezond & lekker

Culinair

Wij zijn fan van quinoa. Ook nu er een wereldwijd te kort is en er hevige discussies zijn over dit gouden graan. Gewoon omdat het lekker, licht en voedzaam is.

Quinoa komt in de vorm van zaadjes maar je hebt ook verschillende toepassingen zoals puffs & vlokken. Wij gebruikten de vlokken voor dit recept. Dus heb je nog ergens een verloren zakje liggen in je voorraadkast of één van de laatste op de kop weten te tikken voor € 7,50 bij de biowinkel? Maak er dan vooral iets lekkers van. Deze granola bijvoorbeeld, heerlijk voor een zondags ontbijt.

[nodig]

50 gram quinoavlokken
50 gram havermout
2 grote medjool dadels
3 eetlepels honing
2 eetlepels olijfolie
handje walnoten of pecannoten (ongebrand!)

[bereiden]

Verwarm de oven voor op 180 graden. Ontpit de dadels en snijd in stukjes. Hak de noten grof. Mix de quinoavlokken met de havermout, voeg hier de stukjes dadel en noot aan toe. Meng hier de honing en de olijfolie doorheen. Leg wat bakpapier op een bakplaat en verspreid hier de granola-mix op. Zet zo’n 20 minuutjes in de oven, af en toe even met een lepel wat over de bakplaat heen rommelen zodat alles goudbruin wordt en niet alleen de bovenkant zwart.

Super lekker in combinatie met blauwe bessen en griekse yoghurt!

Een alternatief recept staat ook in ons kookboek Easy Peasy en lees je hier op culy.

Meer leuke content? Like ons op Facebook