Opgelet: carrièreadviezen die je beter niet opvolgt

#3 heb je vast wel eens gehoord

Thuis

Carrièreadvies: wie krijgt het niet? Je oud-docent, ouders, collega’s, iedereen denkt het beter te weten. Het is heel normaal dat je soms onzeker bent over je toekomst, maar laat je niet zomaar vanalles aanpraten. Wij hebben een paar standaardadviezen voor je verzameld die je, en let op, NIET moet opvolgen:

‘Dress to Impress’

Dit is wat veel vrouwen elkaar wijsmaken. Toch moet je hiermee oppassen. Als al je collega’s er vrij casual bijlopen, kun je jezelf veel gekke blikken besparen door niet té overdressed op je werk te verschijnen. Je baas zal ook kijken hoe je met je collega’s omgaat en als iedereen je bij voorbaat al arrogant of verwaand vindt, werkt dat niet in je voordeel. Niet dat jezelf niet mag uiten natuurlijk, maar maak het niet te bont. Laat gewoon je werk voor je spreken.

‘Je moet niet al je vakantiedagen opmaken’

Nee, stel je voor! Straks denkt je baas nog dat je niet gemotiveerd/ambitieus bent. Dit is gewoon niet waar. Ook je baas wil zijn vrije dagen opmaken, maar heeft misschien te veel verplichtingen om daar aan toe te komen. Als jij er wél even tussenuit kunt, moet je dat met een gerust hart doen. Het getuigt van klasse als je de dagen voor je break zorgt dat je collega’s zorgeloos verder kunnen.

‘Na een slecht beoordelingsgesprek kun je beter stoppen’

Ja, we leven in een tijd waarin veel banen op de tocht staan. Als jij dan óók nog eens slechte beoordeling krijgt, denk je het zeker te weten: mijn contract wordt niet verlengd. Veel mensen willen de klap voor zijn en gaan alvast solliciteren. Toch moet je hiermee oppassen. Geef nooit te snel op en probeer eens boven de verwachting uit te stijgen. Zoek uit wat er mis ging en laat duidelijk merken dat je hieraan werkt.

‘Zorg dat je beschikbaar bent’

Ook zoiets, iedereen moet maar 24/7 beschikbaar zijn. Oké, een 9.00 tot 17.00 mentaliteit brengt je misschien niet naar de top, maar je hoeft niet altijd en overal beschikbaar te zijn. Een gezonde werk-privé verhouding is belangrijk. Er zijn zelfs recruiters die tussendoor vragen stellen over je privéleven om te testen of je goed afstand kunt nemen van je werk. Mensen die afstand kunnen nemen, zitten vaak beter in hun vel en zullen uiteindelijk betere werknemers zijn.

‘Zorg dat je tijdens vergaderingen opvalt’

Niemand houdt van vergaderen. Punt. Als jij punten wilt scoren door steeds een opmerkingen te maken, kun je dat beter maar laten. Het gaat opvallen en je zorgt dat agendapunten alleen maar langer duren.Speak up wanneer je echt iets te melden hebt. Eén rake opmerkingen waar je collega’s en werkgever echt iets aan hebben, is meer waard dan die losse flarden bij elkaar.

‘Je arriveert vóór, en vertrekt na je baas’

Uhm, hoezo? Moet dat indruk maken? Je wordt als werknemer gewoon beoordeeld op je werk, en minder op de hoeveelheid uren die je maakt. Laat liever zien dat je productief bent. Dat je je mannetje staat wanneer je op je werk bent.

Goed je best doen is belangrijk, maar méér dan je best kun je niet doen. Veel vrouwen hebben de neiging net iets te hard te werken en lopen uiteindelijk vast. Herkenbaar? Wij verzamelden 5 tekenen dat je te hard werkt én wat je er aan kunt doen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook