Naast Kindertelefoon nu ook de Oudertelefoon, voor alle ouders in Nederland

De Kindertelefoon is een bekend begrip in Nederland, al ruim veertig jaar bestaat deze hulplijn voor kinderen. Een soortgelijke hulplijn voor ouders was er echter nog niet. Tot voor kort, want sinds dit jaar is de Oudertelefoon een feit. Een gratis en anonieme telefoondienst en chatservice voor alle ouders en opvoeders.

Sinds kort is er dus in Nederland de Oudertelefoon, je kunt hier anoniem bellen en chatten met getrainde vrijwilligers over alle problemen waar jij als ouder tegenaan loopt. Of het nu gaat om een peuter die het bloed onder je nagels vandaan haalt, of een puber die zijn huiswerk niet wil maken. Alle vragen zijn welkom bij de Oudertelefoon.

Waarom een Oudertelefoon?

Oprichtster Rolien Sandelowsky vertelt bij Koffietijd dat het idee is ontstaan tijdens de eerste lockdown begin dit jaar. Toen ze hoorde dat de Kindertelefoon meer telefoontjes kreeg tijdens de lockdown dan normaal zette dat haar aan het denken. Een veilig thuis begint volgens haar bij de ouders. Dus waarom was er geen Oudertelefoon? En zo begon het balletje al snel te rollen.

Wie krijg je aan de lijn?

De vrijwilligers van de Oudertelefoon hebben een achtergrond in het onderwijs, de zorg, pedagogiek, psychologie en/of coaching. Daarnaast hebben ze een training gevolgd om ouders die bellen zo goed en prettig mogelijk anoniem te woord te kunnen staan.

Verwacht van de vrijwilligers geen hapklare antwoorden, maar vooral een luisterend oor. Samen met jou zullen ze proberen een passende oplossing te vinden voor jouw specifieke situatie.

Waarvoor kun je bellen naar de Oudertelefoon?

Eigenlijk kun je voor alle vragen die je als ouder of opvoeder hebt bellen naar de Oudertelefoon. Of je nu net een baby hebt gekregen en alles nog nieuw voor je is. Of dat je al jaren ervaring hebt met opvoeden, maar tegen problemen met je puber aan loopt.

De Oudertelefoon is er dus voor alle ouders. Ook de mate van ernst van je situatie maakt niet uit. ‘Soms bellen er Ouders met serieuze en zware problematiek, maar er bellen ook veel ouders die zichzelf helemaal niet als probleemgezin zien maar wel een vraag hebben of hun frustratie willen uiten.’ Zegt Rolien bij Koffietijd.

Taboe doorbreken

Rolien hoopt met het initiatief te taboe op hulp vragen onder ouders te doorbreken. ‘De Oudertelefoon moet een laagdrempelige hulpdienst zijn waarin alles over ouderschap en opvoeding besproken kan worden.’ Om ouders hierin te stimuleren zijn ze een campagne gestart op Instagram met de hashtag: #zeghetgewoon waarin ze leuke, eerlijke en open ouders vragen om eerlijke verhalen te delen over het ouderschap. Weer eens wat anders dan alle perfecte plaatjes die je normaal voorbij ziet komen.

Heb jij een vraag aan de Oudertelefoon? Bel dan: 085 130 46 58 of chat met een vrijwilliger via de site van de Oudertelefoon.

Lees ook:

Als het ouderschap tegenvalt: ‘Soms denk ik, is dit het nou?’

Reageer op artikel:
Naast Kindertelefoon nu ook de Oudertelefoon, voor alle ouders in Nederland
Sluiten