Redactie
Redactie Gezondheid 13 sep 2019

Waarom stress en de overgang geen goede combinatie is

Inmiddels is er voldoende over stress bekend om te weten wat een te hoog stressniveau voor onze gezondheid betekent en wat we kunnen doen wanneer we stress ervaren. Maar wist je dat het juist in de overgangsjaren goed is om aandacht te hebben voor dit onderwerp?

Stress kan ervoor zorgen dat symptomen als opvliegers en depressieve gevoelens die optreden tijdens de overgangsjaren verergeren. Hoe dat werkt? Dat leggen we je graag uit.

Progesteron

In de beginfase van de overgang zien we een stijging van het vrouwelijke hormoon oestrogeen ten opzichte van het andere vrouwelijk hormoon, progesteron. De reden hiervoor is dat er in de overgangsjaren minder vaak een eisprong plaatsvindt. Progesteron is het hormoon dat verantwoordelijk is in de tweede fase van de cyclus voor een goede innesteling van de bevruchte eicel ter bevordering van een gezonde zwangerschap.

Maar progesteron doet meer. Het heeft een rustgevende functie en is onder andere betrokken bij de omzetting van serotonine naar melatonine. Hierdoor kun je merken dat je in de overgang minder goed en diep slaapt en dat het reageren op stress je minder makkelijk afgaat.

Het stresshormoon cortisol kan de werking van progesteron verslechteren en progesteron kan in cortisol worden omgezet. Langere periodes van stress dragen dus bij aan een nog grotere afname van progesteron met als gevolg slapeloze nachten, een korter lontje, chronische vermoeidheid en het niet bestand zijn tegen een normaal stressniveau.

Testosteron

Het mannelijke hormoon testosteron kan het ook zwaar krijgen tijdens de overgang. Dit hormoon zorgt bij een gezond niveau voor daadkracht, zelfvertrouwen, spieren, overgaan tot actie en een gezond libido.

Wanneer in de overgangsjaren een hoger vetpercentage aanwezig is als gevolg van een veranderend eetpatroon, zorgt het enzym aromatase dat in vetweefsel aanwezig is, voor een omzetting van het aanwezige testosteron in oestrogeen. Hoe meer vetweefsel aanwezig, hoe meer omzetting er kan plaatsvinden.

Eetpatroon tijdens de overgang

Hoe kan het gebeuren dat we in de overgang anders gaan eten? Wanneer we ons door de schommelende hormoonhuishouding niet fijn voelen, onzeker zijn of moe, grijpen we vaker naar suikerrijk voedsel in plaats van die gezonde salade te nemen. Dit heeft onder andere dips in het energieniveau tot gevolg, wat weer zorgt voor nog meer behoefte aan suiker.

Hoe meer suiker, zout en vet-combinaties we nemen (denk aan koekjes, taartjes etc.), hoe meer we in gewicht zullen stijgen. Dit kan mede bij vrouwen tot meer stress leiden.

Hoe meer stress, hoe meer de bijnier wordt aangezet tot de aanmaak van het hormoon cortisol. Cortisol is onder andere verantwoordelijk voor vetopslag op de buik en in vet bevindt zich zoals eerder besproken het enzym aromatase. Ook zorgt cortisol voor afbraak van spiermassa en dus afname van testosteron en dan is de cirkel rond.

Wat is belangrijk?

Nu je weet dat er een grotere kans bestaat op een oestrogeendominantie in de overgang en welke gevolgen dit heeft voor hoe je je voelt, is stap twee bewust om te gaan met stress en de hormonen progesteron, testosteron en cortisol op een gezond niveau te houden.

Dit betekent in de praktijk vaker nee zeggen wanneer je voelt dat je iets niet wilt of simpelweg te moe bent. Pak op tijd je rust en doe dingen waar je echt energie van krijgt.

Het is bewezen dat symptomen van de overgang verergeren wanneer we signalen van vermoeidheid of lichamelijke klachten negeren. Wanneer oud zeer en onverwerkte trauma’s niet eerder onder ogen zijn gezien, zijn we gevoeliger voor angstaanvallen, opvliegers en depressie in de overgang. Kijk hier dus alsnog naar, verwerk het en laat los.

Actie

De overgang is net als de puberteit een fase van ontdekking en groei in het leven. Daar waar het in de puberteit is gestopt, ga je in de overgang verder de verdieping in en neem je de wijsheid en ervaring van ervoor met je mee.

Lees boeken over de overgang en de menopauze. Omring je met inspirerende personen en luister naar je hart. Daag jezelf uit om nieuwe dingen te (blijven) leren in de vorm van een training, workshop of opleiding die jouw interesse heeft.

Sta stil en kijk opnieuw naar de inrichting van jouw leven. Een partner, kinderen, mantelzorg en werk? Mogelijk wanneer je op de eerste plaats goed voor jezelf zorgt en handelt vanuit een zuivere behoefte om te zorgen voor de belangrijke mensen in jouw leven.

Even een dagje behoefte om op de pauzeknop te drukken? Doe dit en communiceer hierover transparant, duidelijk en rustig met de mensen om je heen. Je zult zien dat je hier niet alleen jezelf een groot plezier mee doet, maar ook de mensen die je dierbaar zijn.

Hulp nodig?

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Zoek een sparringpartner in de vorm van een coach en laat je door goede specialisten informeren over de do’s and don’ts tijdens de tweede helft van jouw leven.

Wil je meer leren over hormonen? Lees dan ook: Who run the world? Hormones!

Dit gastartikel is geschreven door Sandra van Leeuwen, hormoon-expert, trainer Hormoonfactor én leefstijlcoach. Meer weten over welke hormonen er bij jou uit balans zijn? Check de website van Sandra of maak eens een afspraak met een trainer Hormoonfactor.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Waarom stress en de overgang geen goede combinatie is
Sluiten