Paasbrunch: goddelijke salade

Met avocado en makreel

Culinair

Pasen staat weer voor de deur. En wat je geloof ook is, wie je wel of niet gedenkt, bijna in alle culturen vieren we dan ook de lente! Daar hoort een mooi zonnig & lang weekend bij én heerlijk eten. Wat dacht je van deze rode quinoasalade met avocado & makreel? Voor de quinoa moet je nog steeds wat extra’s betalen in verband met de schaarste maar hé, het is Pasen!

Laat de chocolade eitjes en zoete spijsbroodjes even voor wat ze zijn, deze rode quinoasalade met avocado & makreel levert de perfecte combi van de juiste vetten. En daar word je niet dik van, vetten hebben we gewoon nodig! Dus lekker veel avocado en makreel en dan mag ook nog eens de olie rijkelijk vloeien. Geniet! Ook een super recept voor alle zwangere mama’s trouwens.

[Nodig]

(voor 2 personen)
– 80 gram rood/witte quinoa
– 1,5 zachte avocado
– 2 stukjes gestoomde verse makreel
– 1 granaatappel
– ⅓ bakje tuinkers
– 1 grote hand koriander
– 1 eetlepel omega-olie
– 2 eetlepels olijfolie
– 1 eetlepel citroensap
– snufje gemalen Himalayazout
– beetje citroenpeper

[Bereiden]

Zet een pan water op voor de quinoa, schil en ontpit de avocado en snijd deze in blokjes, was de koriander en haal een handvol blaadjes van de steeltjes. Bereid de quinoa volgens de verpakking: om te checken of het gaar is, kijk je naar de graankorrels. Hebben ze nog een klein wit puntje in het midden? Dan moeten ze nog even. Spoel de quinoa af met koud water en laat goed uitlekken. Voeg de avocado, makreel, tuinkers, koriander en alle andere ingrediënten voor de dressing (olie, citroen, zout & peper) in een kom en meng dit met de quinoa. Snijd de granaatappel in de breedte doormidden, houd 1 helft (met de pitjes omlaag) boven de salade en sla met een pollepel op de granaatappel, zo vallen de pitjes precies op hun plek. Bewaar de overige helft voor een lekkere toevoeging aan je ontbijt. (Natuurlijk kun je ook de voorverpakte losse pitjes kopen, maar dit is leuker én verser). That’s it.

[TIP: Geen rode quinoa voorhanden? Het kan ook met alleen witte. Geen omega-olie? Gebruik dan olijfolie (extra vierge) of een andere omega rijke olie (notenolie, avocado-olie.). Geen Himalayazout? Neem dan zeezout. Geen citroenpeper? Neem dan gewone zwarte (grove) peper. Oh, en je zult het wel merken: we love koriander, die kom je dus vaker tegen. We weten dat veel mensen dat naar zeepsop vinden smaken, dus verruil het gerust voor bieslook, peterselie, basilicum, of dille. Afhankelijk van het gerecht en je voorkeur.]

[TIP: Wist je dat een avocado er precies 9 maanden over doet om van pit uit te groeien tot eetbaar product? Toch mooi om de vruchtbare lenteperiode mee te vieren!]

Meer leuke content? Like ons op Facebook