Perfecte restverwerking: frittata

Claire Easy Peasy 26 apr 2015 Eten

Je kent het wel. Aan het einde van de week blijven er altijd wat dingen in je koelkast liggen die over waren, of die je gewoon helemaal bent vergeten. Zonde om weg te gooien, echt. Met wat eieren maak je er gewoon een gezonde, voedzame, kidsproof frittata van!

Een stukje frittata is geweldig om zowel warm als koud te serveren. Als lunch bijvoorbeeld of met een groene salade als avondeten. Maar ook het minivolk maak je er blij mee in de broodtrommel. Officieel maak je een fritatta in een pan, die je vervolgens in de oven zet. Niet essentieel: je kunt het ook gewoon in een ovenschaal doen. Easy does it. We gebruiken hier courgette, spinazie, ricotta en basilicum maar je kunt die dingen vervangen door wat je nog in de koelkast hebt en zoveel groenten toevoegen als je wilt (oftewel: green up!).

Ingrediënten

Voor 4 personen

6 eieren
1 ui, fijngesnipperd
2 handen bladspinazie
1 courgette, in dunne plakjes
+/- 100 gram ricotta
handje verse basilicum
peper en zout
olijfolie

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet een ovenschaal in met een beetje olijfolie (of gebruik bakpapier).
2. Verdeel de groenten, basilicum en ricotta over de bodem.
3. Kluts de eieren los, breng op smaak met zout en peper en giet in de ovenschaal. Bak in ongeveer 30 minuten gaar, tot het ei gestold is. Serveer warm of koud.

Bekijk ook eens deze makkelijke soepen!

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY.

Reageer op artikel:
Perfecte restverwerking: frittata
Sluiten