Kids 17 mei 2019 Rachelle Abbas

Een handig overzicht: dit kan je peuter beter nog niet eten

Hoewel peuters bijna alles kunnen eten wat jij ook eet – en dus lekker mee kunnen eten met wat de pot schaft – zijn er ook etenswaren die hij beter (nog) niet kan eten.

Het Voedingscentrum raad nadrukkelijk een aantal voedingswaren af. Dit zijn etenswaren die je beter nog niet aan je peuter kan geven:

1. Rauwe melk of ei

Voor etenswaren met rauwe melk of rauw ei geldt dat je het beter niet aan je peuter kan geven. Of het nou gaat om toetjes met rauw ei, sauzen of rauwmelkse kazen: sla het over. Er kunnen namelijk ziekmakende bacteriën inzitten, denk aan listeria, salmonella en E. coli.

2. Rauwe vis

Eigenlijk geldt hetzelfde voor rauwe vis. Hoewel vis heel goed is voor je kind en wordt aangeraden om hem minstens één keer per week vis te geven, kun je het beste voor vette vis gaan. Rauwe vis kun je beter overslaan, hier kunnen ook bacteriën inzitten, waar peuters nog erg gevoelig voor kunnen zijn.

3. Rauw vlees

Net als vis, is vlees ook goed voor je kind. Er zit namelijk veel ijzer in. Rauw vlees als carpaccio, rosbief, filet américain moet je vermijden, daar kunnen ook schadelijke bacteriën inzitten.

4. Kant-en-klaar maaltijden (en sauzen)

Of het nou gaat om soepen, sauzen of maaltijden: probeer je kind zo min mogelijk kant-en-klaarmaaltijden geven. In dit soort maaltijden zit namelijk veel zout in. Dat geldt dus ook voor potjes kindervoeding. Geef dit met mate aan je kinderen, het bevat niet alleen veel zout, maar kinderen hoeven er ook maar weinig voor te kauwen. En dat terwijl het leren kauwen en slikken goed is voor je kind.

LEES OOK: Hoeveel moeten kinderen drinken op een dag? Wij zochten het uit!

5. Kaas (ook smeerkaas)

Wat nog een redelijk nieuw advies is, is om kinderen tot 4 jaar geen harde kazen te geven. Ook daar zit te veel verzadigd vet en zout in (meer dan in andere broodbeleg). De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen de hoeveelheid zout nog niet goed verwerken, en een teveel hieraan kan schade toebrengen aan je kind. Dit advies geldt voor plakjes kaas (kant-en-klare), een stuk kaas, maar ook voor smeerkaas. Enkele kazen die weinig of minder zout bevatten – en je dus wel aan je kinderen kan geven, zijn mozzarella, zuivelspread en hüttekäse.

6. Gerechten met alcohol

Wat rode wijn bij de pastasaus? Geef dat gerecht dan beter niet aan je kind. Of je nou iets kookt, stooft of flambeert met alcohol: beter niet aan je peuter geven. Toetjes met likeur (tiramisu bijvoorbeeld) kun je ook beter vermijden. Maar alcohol verdampt toch? Nope, niet alle alcohol, er blijft altijd een deel achter in het gerecht. En dat zijn niet zomaar percentages. Als je iets flambeert blijft er bijvoorbeeld nog zo’n 75% alcohol achter, bij stoven is pas na 2 uur ongeveer 90 procent van de alcohol verdampt. Als je iets 15 minuten stooft, blijft er nog zo’n 40% alcohol in het gerecht zitten. Good to know.

7. Leverworst

Naast deze 6 punten raadt het Voedingscentrum ook af om kinderen tot 4 jaar leverproducten te geven, zoals paté of smeerworst. Naast een beste hoeveelheid zout, zit hier ook een hoog gehalte vitamine A in. En je peuter moet niet te veel vitamine A binnenkrijgen, dat kan namelijk schadelijk zijn voor zijn gezondheid. De bovengrens voor kinderen tot 4 jaar is maximaal 800 microgram vitamine A per dag. Een boterhammetje met smeerworst bevat zo’n 1200 microgram vitamine A.

 

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over je leven als vriendin, partner, moeder en overall powervrouw in je mailbox.

Reageer op artikel:
Een handig overzicht: dit kan je peuter beter nog niet eten
Sluiten