4x Hoe we onze peuters kunnen leren over emoties

Rachelle Abbas 16 aug 2018 Kids

Met alles wat ouders hun kinderen kunnen leren, is het makkelijk om te vergeten dat we ze ook iets moeten bijbrengen over emoties.

De meeste ouders begrijpen dat we onze kinderen moeten leren een mes en vork te gebruiken, dat ze op het toilet moeten zitten en dat hun broek dicht moet. Dat we over emoties moeten leren wordt duidelijker op het moment dat je kleine een driftbui heeft. Am I right?

Waarom een rode beker (in plaats van een blauwe) het einde van de wereld kan zijn

We’ve all been there: het drinken zit in een verkeerd gekleurde beker, de ijsklontjes zijn te koud en die jas die ze aan moeten omdat het buiten koud is, is absoluut niet nodig – in hun ogen tenminste. De fysieke dingen die peuters gek kunnen maken, zijn verbazingwekkend. Maar dr. Laura Jana, auteur van The Toddler Brain, zegt dat als je het vanuit hun perspectief bekijkt, het best logisch is.

‘Als je de hele dag rondliep en je wist wat je wilde én zag dat andere mensen kregen wat ze wilden, maar je kan het niet krijgen omdat niemand je begrijpt – zou je best driftig kunnen worden. Ze zoeken uit wat hun eigen emoties zijn en ze hebben nog niet het vermogen om hun emoties onder controle te krijgen,’ legt Laura uit.

Peuters hebben hun emoties niet onder controle

Net zoals je niet verwacht dat een peuter zijn schoenveters al kan strikken, kun je niet van een peuter verwachten dat hij in staat is om zijn emoties te beheersen, omdat hij niet over de uitvoerende vaardigheden beschikken.

Laura zegt dat je deze skills kan zien als ‘me-skills‘ – dat is zelfbewustzijn, zelfbeheersing en impulsbeheersing: deze vaardigheden ontwikkelen zich niet totdat een kind tussen drie en vijf jaar oud is. Totdat een kind die leeftijd bereikt, kunnen we helpen door hem de taal te geven om zijn emoties te labelen.

‘Tweejarigen zijn nog niet zo goed met vocabulaire. Ze kunnen twee woorden samenvoegen, maar dat betekent nog niet duidelijk wat ze willen. We moeten hen de mogelijkheid geven om hun gevoelens te uiten,’ Laura geeft enkele eenvoudige stappen om het proces van emotie-coaching te starten. En hoewel driftbuien het crisispunt van emotionele coaching kunnen zijn, zijn ze ook vaak de meest geschikte plek om te beginnen:

Zo zorg je ervoor dat je kind je niet meer elke minuut onderbreekt

1. Gun jezelf een pauze

Het is oké voor een peuter om een driftbui te hebben, dat hoort bij de ontwikkeling; je doet het niet verkeerd als ouder. Laura zegt dat het helpt om driftbuien te zien als een kans om je kind te helpen meer te weten te komen over hun emoties en hoe ermee om te gaan.

2. Erken hoe zij zich voelen

Geef de emotie een label, of het nou woede, verdriet of frustratie is. Geef ze de taal om de identificeren waar ze doorheen gaan. Zelfs als ze iets onacceptabels hebben gedaan, zoals slaan of bijten, is het belangrijk om te erkennen wat ze voelen, zodat ze hun eigen emoties beter gaan begrijpen. ‘Ik kan zien dat je boos bent, maar slaan doen we niet’, is iets wat je zou kunnen zeggen.

3. Weet wat je kunt verwachten op bepaalde leeftijden

Laura zegt dat begrijpen wat kinderen cognitief kunnen doen heel belangrijk is. Peuters hebben niet de capaciteit die ze binnen vier of vijf jaar zullen hebben. ‘De ontwikkeling van de hersenen is er niet. De neuronen zijn nog niet zo verbonden. Op een leeftijd van twee is het nou eenmaal zo dat ze niet bekwaam zijn in het beheren van hun emoties.’

4. Op een bepaalde leeftijd, gebruik boeken die gevoelens beschrijven

Laura is van mening dat boeken een van de beste toegangspoorten tot gesprekken over emoties zijn. Je kunt praten over het verhaal en hoe de personages zich voelen. Blijf hen leren over hun emoties – ook de goede – als ze zich in een relax moment bevinden.

Naarmate je kind leert om zijn gevoelens te uiten, verlicht het de frustratie van het niet kunnen uitleggen wat er gebeurt. Van daaruit kun je doorgaan met het uitleggen van betere manieren om grote gevoelens te uiten, anders dan schreeuwen, huilen, slaan of bijten.

<2>Emotionele intelligentie is een levenslange vaardigheid die we allemaal nodig hebben

Laura zegt dat emotionele intelligentie een vaardigheid is die we allemaal nodig hebben en kids moeten die leren als ze groeien. Terwijl je peuter niet direct zal stoppen met driftbuien, omdat dat is wat peuters doen, kun je ze wel helpen te beginnen met het benoemen van wat er gebeurt. Met oefenen en geduld kunt je hen helpen hun emoties te beheersen.

Reageer op artikel:
4x Hoe we onze peuters kunnen leren over emoties
Sluiten