Pieker je veel? Dít kun je er aan doen!

10 strategieën

Body & beauty

Life is tough. Niet alles gaat zoals je wilt. Niet alles is even leuk. Maar hoe je daarmee omgaat bepaal je zelf. Een wijs iemand zei ooit tegen me: ‘als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.’ Wat je zeker niet moet doen is piekeren!

Piekeren is niets anders dan de focus leggen op je problemen en moeilijkheden. Veel mensen doen het wel eens, maar sommigen hebben er een dagtaak aan. Gelukkig zijn er strategieën waarmee je piekeren tot een minimum beperkt.

Probeer ze eens uit, want psychologisch onderzoek wijst uit dat je uiteindelijk meer energie zult krijgen, minder gezondheidsklachten hebt en stukken productiever bent. Gun jezelf dus een piekervrij bestaan en begin met deze tips:

1. Wees realistisch

Mensen die piekeren, zien vaak door de bomen het bos niet meer. De problemen stapelen zich op, lopen in elkaar over en vormen een verhaal dat vaak onrealistisch is. Denken dat je dingen niet kunt is eigenlijk een vorm van zelfsabotage. Hoe vaker je piekert, hoe groter de kans dat je jezelf gaat geloven. Creëer dus altijd realistische verwachtingen: wat kan ik nu wél doen? Als je eenmaal aan je problemen werkt, wordt die berg meteen een stuk kleiner.

2. Zoom uit qua tijd en ruimte

Als een vriendin piekert spreek je haar bemoedigend toe, maar als je zelf piekert ben je machteloos. Dat is eigenlijk heel gek! Dit komt omdat je bij je vriendin alles beter kunt overzien: heeft niet iedereen hier wel eens last van? Of is dit probleem over een paar jaar nog steeds relevant? Het is de truc om ook jezelf soms als een buitenstaander toe te spreken. Vaak vallen de problemen dan wel mee.

3. Zeg vaker ‘nee’

Mensen die piekeren hebben hun hoofd vol gedachten. Om met die gedachten te dealen heb je tijd voor jezelf nodig. Zeg eens wat vaker ‘nee’ en beperk het aantal verplichtingen. De tijd die je overhoudt is uiteraard niet bedoeld om verder te piekeren, maar om actief aan jezelf te werken. Je doet er goed aan om jezelf op een nieuw project te storten.

4. Werk hard

Juist, een project. Dat kan een nieuwe baan zijn, een klus in het huis, een nieuwe hobby, noem maar op. Je hebt vaak meer zorgen als je (te) veel tijd om handen hebt. Het antwoord is dus simpel: ga iets doen! Je zult zien dat hard werken en dingen bereiken een gevoel van voorruitgang opwekken. Je blijft niet hangen in het verleden, jij gaat door!

5. Ga eens uit van het ergste scenario

Vraag jezelf eens af: wat is het allerergste dat er kan gebeuren? Als je het extreme eenmaal hebt opgezocht, zul je snel beseffen dat je geest wel héél ver doordenkt. Je confronteert jezelf met je eigen fantasie en zult snel inzien dat er realistischer scenario’s zijn. Ook heb je de mogelijkheid je eigen piekeren drastisch te beperken: wat nou als jij vrede hebt met het extreme? Wie kan jou dan nog wat maken?

6. Stel je zorgen uit

Uhm ja, dat klinkt een beetje gek. Maar het kan echt werken. Gun jezelf een vast moment om te piekeren, het liefst aan het einde van de week. Je zult zien dat datgene waar je over piekert, die doktersafspraak, die sollicitatie of die werkmeeting, waarschijnlijk gemakkelijker passeren dan je vooraf dacht. Het gewoon maar laten gebeuren, in plaats van er vooraf uren bij stil te staan, kan je enorm geruststellen.

7. Oefen het hebben van succes

Ooit gehoord van het fenomeen a self fulfilling prophecy? Nu wel! Door zelf in succes te geloven, vergroot je de kans dat het je overkomt. Denk eens niet in doemscenario’s, maar in successcenario’s. Zie jezelf opklimmen uit dat dal, knallen tijdens dat gesprek of lachen na een uitslag. Door ook de andere kant van het spectrum te belichten creëer je een beter beeld van de situatie.

8. Focus op dingen buiten je geest

Piekeren is eigenlijk niets anders dan jezelf constant afvragen: wat voel ik? Over gevoelens praten is natuurlijk typisch een vrouwending, maar over negatieve gevoelens nadenken werkt als een neerwaartse spiraal. Je voelt angst, stress, maar helpt jezelf geen stap voorruit. Vraag jezelf eens af: wat moet ik doen? Hoe kom ik van dit gevoel af? Met wie moet ik praten of wat moet ik beter regelen? Kruip uit je geest en focus je op de wereld om je heen.

9. Zeg vaker ‘stop’

‘Stop! Stop met piekeren!’ Klinkt gek, maar roep dit gewoon eens tegen jezelf. Het woord ‘stop’ zit zo diep in ons systeem verankerd dat zowel lichaam als geest onmiddellijk reageren. Zodra je merkt dat je weer afdwaalt en in je fantasie scenario’s creëert, moet je jezelf soms tot de orde roepen. Misschien lukt dat pas na een paar minuten, maar oefening baart kunst. Je leert je gedrag steeds beter kennen, totdat je jezelf bij de eerste piekergedachte al kunt stoppen.

10. Schrijf er over

Op school zeggen ze niet voor niets dat schrijven het eerste leermoment is. Door over je problemen te schrijven, leer je ze ook beter kennen. Wat zijn de hardnekkigste? En is er terugkerend patroon? Schrijven gaat langzamer dan je geest, dus je dwingt jezelf tot rust. Sommige mensen hebben er baat bij om hun angsten op te schrijven en vervolgens letterlijk in de prullenbak te gooien. Just get it out of your system!

Meer leuke content? Like ons op Facebook