Waarom piekeren dus eigenlijk juist heel goed voor je is

Persoonlijk

Fervent piekeraars opgelet: je krijgt van al dat piekeren en malen misschien fronsrimpels en slapeloze nachten, maar het is wel degelijk ergens goed voor. 

Tegenslag

Piekeren over iets vreselijks wat zou kunnen gebeuren, zorgt ervoor dat we beter voorbereid zijn wanneer we daadwerkelijk te maken krijgen met tegenslag. De situatie blijft rot, maar door al dat gemaal van tevoren zijn we beter voorbereid op wat er komen gaat.

Uitslag

‘Mensen die zich veel zorgen maken voelen zich na slecht nieuws beter dan anderen en véél beter dan anderen na goed nieuws’, zegt onderzoeker Kate Sweeny van de universiteit van California. ‘We zagen dit patroon terug in een groep rechtenstudenten die de resultaten van een tentamen afwachtte. Mensen die zich veel zorgen maakten om de uitslag voelden zich beter over de uitslag (wat de uitslag ook was) in tegenstelling tot de studenten die zonder enige zorg in de wereld hun resultaten afwachtten.’

Motiverend

Volgens de onderzoeker werkt dat gepieker ook motiverend. ‘Het trekt onze aandacht naar slechte dingen die kunnen gebeuren en dwingt ons dan actie te ondernemen om te voorkomen dat dat gebeurt. Mensen die zich zorgen maken over ongelukken, dragen hun gordel.’ En als je zenuwachtig bent voor een sollicitatie is de kans groter dat je je tot in de puntjes voorbereidt en dus goed beslagen ten ijs komt.

Gulden middenweg

Natuurlijk moet je dit niet zien als een vrijbrief om nu alles maar kapot te piekeren. Volgens experts gaat het om vinden van een gulden middenweg. ‘Een klein beetje zorgen of zenuwen werkt motiverend, maar teveel is contraproductief. Wanneer je merkt dat je zorgen vaak de kop op steken, je er geen controle over hebt en het je leven in de weg staat, is het goed daar met iemand over te praten.’Als iemand z’n gepieker onder controle heeft, kan het een positieve, constructieve drijfveer zijn voor verandering.

Productief

Hoe vind je dan die balans? Een goede tip is om ‘piekertijd’ te plannen. ‘Zorgen zijn als vloeistof. Het neemt de ruimte in die het krijgt. Het is daarom belangrijk grenzen te stellen en die tijd productief te gebruiken.’ Spreek dus met jezelf een tijd af waarop je mag piekeren – liefst iedere dag op hetzelfde moment en niét als je in bed ligt. Ga er actief mee om; schrijf je hersenspinsels op. Zo kom je gaandeweg met oplossingen en kun je de aandacht verleggen.

Middelvinger

Onderscheid de nuttige zorgen van de zorgen waar je niks aan kan veranderen. Bang dat je sollicitatie niet goed gaat omdat je je niet hebt voorbereid? Terechte zorg. Bang dat degene met wie je het gesprek voert die gast is die je vorige week in het verkeer een middelvinger hebt gegeven? Zonde van je mentale ruimte.

Cyclus

En tot slot: wees lief voor jezelf. Ga iets doen als je je zorgen niet onder bedwang kan houden. Liefst iets waardoor je in een ‘flow’ komt. Of dat nou mediteren of een taart bakken is. Zo neem je afstand van je zorgen. Als je vastzit in een soort cyclus van zorgen, dan is iets doen om daar uit te stappen het beste wat je kan doen. Blijf er in ieder geval niet in hangen. Merk op wanneer je piekert op een manier die je niet verder helpt  en onderscheid de zorgen die je verder helpen van de zorgen die je pijn doen.

Gedeelde smart is halve smart: 15 dingen die alleen de echte piekeraar onder ons herkent.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

The Cut