Pizza, gelato? Zo houd je een vakantie in Italië ietsje meer healthy

Culinair

Heb je net zoals Claire plannen om deze vakantie lekker naar Italië op vakantie te gaan? Good for you. Alleen al voor het eten en drinken is het de moeite waard. Je kent het misschien vooral van pasta, pizza, gelato en andere niet persé healthy dingen. Maar het kan ook anders! Ook als je niet naar Italië gaat hebben we wat goede tips.

Als je ook op vakantie een klein beetje rekening wilt houden met je lijf en niet tonnetje rond weer huiswaarts wilt keren, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. En dan hoef je heus niet de hele vakantie op een worteltje te kauwen. Met deze vier tips kom je een heel eind.

1. Hou rekening met je portiegrootte.

Deze regel is belangrijk in iedere situatie, of je nu swapt naar gezondere keuzes of niet. Het valt je vást op als je in Italië bent. Er zijn duidelijk minder mensen met overgewicht, terwijl iedereen alles lijkt te eten. Klopt, maar wel in heel andere portiegroottes. Waar wij een bord volscheppen met pasta, eten de Italianen het vaak als klein voorgerechtje. Hun basis is over het algemeen groente, met wat vis of vlees. Dan kom je heus wel weg met een pasta of risotto hier en daar.

2. Van roomijs naar ijs van bevroren banaan.

Van bevroren banaan maak je een perfect alternatief voor roomijs waar vaak een heleboel suiker en andere toevoegingen in zitten. Met bevroren banaan als basis kun je naar hartenlust experimenteren. Voeg een beetje kokosmelk toe en gedroogde mango voor een tropische variant, of roer er wat gepureerde aardbeien doorheen. Minstens zo lekker, en een stuk fijner voor je lijf. Ook ideaal om voor je kindje te maken!

3. Swap it

Ga bij de antipasta in plaats van voor crostini en bruschetta eens wat vaker voor een mix van olijven, noten of Italiaanse charcuterie. En ruil de cantuccini af en toe in voor het zoete vijgenbrood met amandelen.

4. Van spaghetti naar courghetti

Als je het toch te lastig vindt om minder van die pasta te eten, kies dan eens voor spaghetti van groenten. Van courgette bijvoorbeeld! Het enige dat je hier voor nodig hebt is een spiroli, of spiralizer. Als je niet zo’n heel apparaat in je keuken wilt kun je het ook doen met een juliennesnijdertje. Klik hier voor het recept>

Die courghetti kun je op dezelfde manier eten als gewone pasta. Met onze pastasaus bijvoorbeeld:

Niet vergeten dat je ze wel nodig hebt, die koolhydraten! En wel hierom >

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY.

Meer leuke content? Like ons op Facebook