Beledigende reclame voor plus-size panty’s zorgt voor plus-size kritiek

Chinese webshop wordt aan de digitale schandpaal genageld (en terecht)

Body & beauty

Een typisch gevalletje ‘de plank behoorlijk misslaan’: de Chinese webshop Wish.com ligt onder vuur over hun reclamecampagne voor nylonkousen voor vrouwen met een maatje meer. De panty’s worden geshowd door veel te slanke modellen die de panty’s over hun hele lichaam trekken.

De panty’s zijn bedoeld voor vrouwen die wat ruimer in de bil-, heup- en dij-omvang zitten, dus. Maar in plaats van dat soort modellen de panty’s op de cover te laten dragen, koos de webshop ervoor om slanke modellen de panty’s op een andere manier te laten ‘dragen’. De modellen trekken de panty’s volledig over hun lichaam en rekken ze met hun armen nog even extra uit. Natuurlijk ging het internet los over de tamelijk smakeloze actie van Wish.com.

LEES OOK: Iets klopt er niet aan deze reclame voor een zwangerschapstest

Schandpaal

Veel mensen vinden het belachelijk dat de panty’s niet gewoon zijn aangeprezen door plussize modellen – daar zijn ze tenslotte voor bedoeld. Twitteraars nagelen de campagne aan de de digitale schandpaal. Vrouwen met een maatje meer worden er belachelijk gemaakt en beledigd, vinden ze.

Plussize panty’s

De foto’s van de modellen zijn niet per se het probleem, het is vooral de beschrijving eronder die kwaad bloed zet. Bij de flinterdunne modellen staat de tekst ‘plus-size elastische panty’, wat duidelijk maakt dat de panty’s voor vrouwen met een maat meer gemaakt is. En ja, dat is wel een heel lullige en niet-subtiele reclame voor de panty’s voor deze vrouwen.

Vreemde keuze

Je zou de foto’s prima kunnen gebruiken voor het showen van de zogeheten ‘magische panty’s: panty’s die nagenoeg niet stuk te krijgen zijn. Maar deze reclame lijkt toch echt te gaan over de plussize panty. En dat vinden veel mensen een vreemde keuze. Hierdoor lijkt het alsof het merk suggereert dat een vrouw met een kleine maat met haar hele lichaam past in een panty voor vrouwen met een plus-size maat. En dat is niet oké – of een heel bijzonder soort humor, dat kan ook.

LEES OOK: 61-jarig model rockt badpakkenreclame op indrukwekkende wijze