Finally! De eerste scheermesjes-reclame waarin vrouwen mét haar zijn te zien

Rachelle Abbas 29 jun 2018 Beauty

Als je er bij nadenkt is het toch best raar dat er geen enkel haartje te spotten valt in een reclame over ontharen. Of nou, te spotten viel, want er is nu een scheermesjes-reclame waarin vrouwen mét haar te zien zijn.

Billie is het eerste merk dat oksel- en beenhaar durft te tonen in een advertentie voor scheermesjes.

Ontharen is passé

Eigenlijk worden we – al vanaf een jaar of 12 – aangemoedigd om ons te ontharen. Alles moet glad: oksels, benen en de bikinilijn. Er is lange tijd geen haar (see what I did there) veranderd, maar dat wordt stilletjes anders. Mede dankzij sterren die wat lichaamshaar durven te tonen. Maar ook de modewereld doet hier aan mee. Vogue schreef onlangs dat het passé is om je schaamhaar helemaal te scheren of te laten harsen. Ook was er een lingeriecampagne van & Other Stories waarbij het model okselhaar had. Langzaam maar zeker wordt beharing op deze manier ook normaal.

Scheermesjes-reclame

Je ziet bij advertenties voor scheermesjes vaak (mega) gladde oksels of benen, waar vervolgens het mesje sierlijn over glijdt. Ik weet niet van jou, maar zo ziet het er bij mij in ieder geval niet uit wanneer ik met een scheermesje in de weer ben. Dat vind ook Billie, een hip Amerikaans merk dat goedkope scheermesjes voor vrouwen op de markt brengt.

Nieuw fenomeen

Billie wil zelfs de Pink Tax aanklagen, het fenomeen waarbij vrouwen meer geld moeten neertellen dan mannen voor dezelfde producten. Het merk heeft ook een primeur in huis gehaald: de advertentie bevat haar! Okselhaar, teenhaar, buikhaar én een unibrow: alles wordt getoond. De beelden en het deuntje op de achtergrond vormen een middelvinger naar het stigma van lichaamshaar.

Reageer op artikel:
Finally! De eerste scheermesjes-reclame waarin vrouwen mét haar zijn te zien
Sluiten