Elk uur extra schermtijd zorgt ervoor dat kinderen meer junkfood willen kopen

Maaike Kooijman 2 nov 2018 Kids

Twee YouTube-filmpjes van twintig minuten, een halfuur op een online spelletje en dan ook nog even appen met vrienden: de schermtijd van kinderen loopt sneller op dan je denkt. Dat is niet alleen slecht voor hun cognitieve vaardigheden, maar ook voor hun fysieke gezondheid, blijkt uit onderzoek. Veel online zijn gaat namelijk hand in hand met ongezonder eten.

Dat is natuurlijk niet helemaal onlogisch: als wij een avondje op de bank ploffen voor een goede (oké, of slechte) film, trekken we daar het liefst ook een zak chips bij open. Dat is ook voor kinderen prima, maar als ze die gewoonte hebben en wel héél veel online films kijken, wordt dat op een gegeven moment wel een beetje ongezond.

Hoe meer schermtijd, hoe meer ongezond eten

Toch is dat misschien de richting die we op gaan. Volgens nieuw onderzoek zorgt elk uur dat een kind online doorbrengt ervoor dat de kans dat ‘ie zijn zakgeld besteedt aan ongezond eten met 19 procent wordt verhoogd. Natuurlijk kun je dat niet zo plat zeggen – dat ene filmpje meer betekent echt niet meteen een extra reep chocola – maar er is dus wel duidelijk een verband aangetoond tussen schermtijd en junkfood.

LEES OOK: Denken dat je slecht slaapt is nog ongezonder dan écht slecht slapen

Om dat te ontdekken, hebben onderzoekers van Cancer Research UK en de Universiteit van Liverpool het gedrag zo’n 2.500 kinderen op de basisschool geanalyseerd. Zij waren gemiddeld 2 uur per dag online, in het weekend soms 3. Degenen die die 3 uur online waren, gaven vier keer zo vaak hun zakgeld uit aan chocola, chips en frisdrank als kinderen bij wie schermtijd beperkt was tot een halfuur. Daardoor hadden ze ook vaker overgewicht.

Advertenties voor junkfood

Overigens vroegen ze ook vaker aan hun ouders of die junkfood wilden kopen (want nou ja, van zakgeld kun je ook weer niet zó veel kopen). Volgens de onderzoekers komt dat vooral door de advertenties voor ongezond eten die kinderen online zien. Lekker, die nieuwe burger van de McDonald’s, maar die hoef je niet elke twee minuten in je Instagram-timeline te zien – zeker niet als je daar dus twee uur doorbrengt.

De enige oplossing is dus om je kids te beschermen tegen zulke advertenties, maar daar heb je natuurlijk lang niet altijd invloed op. Je zou daarom ook kunnen overwegen om afspraken te maken over zakgeld. Als ze oud genoeg zijn, kunnen ze er dan hopelijk verstandig mee omgaan – en elke week een zak chips kopen, in plaats van elke dag. Want af en toe mag best.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Reageer op dit artikel
Reageer op artikel:
Elk uur extra schermtijd zorgt ervoor dat kinderen meer junkfood willen kopen
Sluiten