Je kleine met weinig schermtijd opvoeden door zelfgestuurd spelen aan te moedigen

Rachelle Abbas 17 aug 2018 Kids

We weten allemaal wel dat te veel schermtijd schadelijk kan zijn voor kinderen. Maar waarom zijn er dan nog zoveel jonge kinderen die zoveel schermtijd krijgen?

Het ouderschap vraagt veel aandacht, geduld en energie. Het is niet meer dan begrijpelijk dat je elke dag een paar momenten van rust in wilt lassen. En kunnen die paar minuten televisie je kind onherstelbaar beschadigen? Tuurlijk niet, maar wat als je ook rust kan inlassen zonder de tv of jouw iPhone te gebruiken om je kleintje te vermaken?

Zelfgestuurd spelen

Zelfgestuurd of onafhankelijke spelen is wanneer het kind zelf het spel kiest, initieert en regisseert. Wanneer je kind in staat is om zelfstandig te spelen, is het samenzijn met je kind minder uitdagend. Jij bent niet langer het entertainment. In feite kun jij achterover leunen (met een wijntje, wat lezen, je e-mail checken, chocolade eten – wat dan ook), terwijl je kleine aan het verkennen is.

Onafhankelijke verkenning aanmoedigen doet meer dan alleen een pauze geven aan ouders. Het bouwt sociale en emotionele gezondheid, zelfvertrouwen, creativiteit, zelfdiscipline en probleemoplossende vaardigheden op bij je kleine. Daar kan de televisie niet tegenop!

De televisie schaadt het instinct van een kind om op ontdekking te gaan en zelfgestuurd te gaan spelen. Veel tv kijken is niet alleen gekoppeld aan kortere aandachtsspanne, maar het stimuleert ook de behoefte om geëntertaind te worden.

Dan nu de belangrijkste vraag: hoe zorg je er nou voor dat je kind individueel gaat spelen?

Zet de tv uit

Dit klinkt wel als een heel logisch antwoord, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor de één werkt cold turkey het best, maar voor de ander moet het geleidelijk aan afnemen. Het hangt ook af van de leeftijd van je kind. Dit zijn de aanbevolen schermtijd-limieten op basis van leeftijd:

0 – 18 maanden – geen schermtijd (behalve videobellen)
18 maanden tot 2 jaar – minder dan één uur, media kan vanaf 18 maanden educatief zijn, maar experts zijn hier niet erg van overtuigd
2,5 jaar – niet meer dan 1 uur per dag
5 jaar en ouder.- er wordt geen specifieke hoeveelheid schermtijd aanbevolen, maar er wordt wel bij ouders aangedrongen om een consistente limiet te stellen

Creëer een veilige en boeiende omgeving

De manier waarop je een omgeving ontwerpt, is afhankelijk van veel factoren. De volgende richtlijnen kunnen je misschien op weg helpen. Er zijn al veel goedkope manieren om een aantrekkelijkere omgeving voor je kind te creëren: wees vooral creatief!

1. Organiseer een speelruimte dat netjes en overzichtelijk is

Kinderen zijn gevoelig voor wanorde. Door alles netjes, opgeruimd en overzichtelijk te houden (zo goed als het kan), helpt het je kind geconcentreerd te blijven. In plaats van het speelgoed in grote dozen te plaatsen, plaats het in kleinere manden, of op de planken. Het maakt het bekijken en kiezen van speelgoed eenvoudig. Zorg ook dat alles toegankelijk is voor je kind, zodat ze je er niet om hoeven vragen.

2. Zoek balans

Zoek een belang tussen genoeg speelgoed om keuze te bieden, maar ook weer niet te veel, zodat je kind zich niet overweldigd voelt.

3. Kinderstoelen en -tafels zijn een goede aanvulling in een speelruimte

Wanneer een kind op een stoel zit die op zijn formaat is gemaakt, heeft hij meer zelfvertrouwen en kan hij zich goed concentreren op de activiteiten.

4. Kies ‘tactisch’ speelgoed

Kies speelgoed dat de verbeelding en ontdekking stimuleert, in plaats van speelgoed dat druk beweegt en veel lawaai maakt. Haal bijvoorbeeld de batterijen van bepaald speelgoed eruit. Zoals kinderdeskundige Magda Gerber zei: ‘Actief speelgoed maakt passieve kinderen; passief speelgoed maakt actieve kinderen. Actieve kinderen vinden het leuk om te ontdekken. Het houdt hen betrokken.’ Denk aan Montessori-speelgoed, maar ook een verkleedmand, blokken, auto’s en treinen, boeken of zintuigelijke materialen als zand, rijst en kinetisch zand.

Zelfgestuurd spelen aanmoedigen

Observeer en volg je kind terwijl hij zijn omgeving verkent. Je leert meer over de materialen en speelgoed die hij leuk vindt en welke spullen worden genegeerd.

1. Weersta de drang om te helpen

Laat je kind een beetje worstelen, dat hoort allemaal bij het leren. Laat hem niet direct de ‘goede manier’ zien hoe iets gebruikt moet worden, laat hem verkennen. Als je speelgoed kiest die geschikt is voor zijn leeftijd, kan je kind ze zonder jouw hulp gebruiken. Er zullen momenten zijn dat je wat ondersteuning moet bieden en dat is ook goed.

2. Onderbreek niet

Als je ze hun omgeving laat verkennen op hun eigen gemak, komen ze er achter waar ze geïnteresseerd in zijn.
Vertrouw je kind, laat hem beslissen met wie en hoe en wat hij wil spelen en ook voor hoe lang. Op sommige dagen kan hij zich lang op het ene speelgoed concentreren, terwijl het andere moment hij kan switchen tussen het ene speelgoed en het andere speelgoed. Beide zijn oké. Het belangrijkste is dat hij leert om zijn innerlijke kompas te volgen en het vermogen te ontwikkelen om zijn eigen spel voor lange tijd te regisseren.

Het zal tijd en moeite vergen, maar al snel zul je merken dat je kind zo gefocust is op wat hij doet dat je een paar regels van de krant kunt lezen, aan het diner kunt beginnen of gewoon kunt ontspannen. Dat klinkt toch als muziek in je oren? 😉

Reageer op artikel:
Je kleine met weinig schermtijd opvoeden door zelfgestuurd spelen aan te moedigen
Sluiten