Merel Schut
Merel Schut Mind 21 nov 2019

Calm down! Met deze selfcare-tips creëeren drukke moeders rust in het hoofd

Als moeder ben je gedurende de dag vooral bezig om voor anderen te zorgen. Te weinig tijd voor jezelf kan je nogal op gaan breken. Met deze selfcare-tips blijf je goed voor jezelf zorgen.

1. Eet goed

Een open deur misschien, maar in drukke periodes met weinig tijd voor boodschappen of koken ligt het voor de hand om ‘gemakkelijk’ te doen. Nu is ‘gemakkelijk’ niet automatisch ongezond maar vaak gaan haastig leven en gezond koken niet hand in hand. Selfcare betekent goed voor jezelf zorgen en voeding speelt daarin een grote rol.

Wat hierbij echt kan helpen, is vooruit plannen. Bedenk een menu voor 4-5 dagen en doe in het weekend alvast de boodschappen. Inspiratie kun je opdoen bij Culy. Te druk om elke dag boodschappen te doen? Laat ze bezorgen.

Hiermee schrap je in ieder geval het eindeloos nadenken over het avondeten van je lijst en zorg dat je in ieder geval vast hebt staan dat je elke avond gezond kookt. En dat hoeft echt geen sterrenmaaltijd te zijn maar je wilt tenslotte ook dat je kinderen gevarieerd en gezond blijven eten.

2. Sportuurtje

Plan wekelijks je eigen sportuurtje in. Dat kan een yogales zijn of een uurtje spinnen in de sportschool. Het is heel belangrijk om wat ‘eigen tijd’ te hebben en met sporten maak je ook je hoofd leeg. Heb je te weinig discipline om ook echt elke week te gaan? Ga sporten met een vriendin, dan is de drempel om af te zeggen hoger.

3. Ga naar buiten

Zorg dat je regelmatig een frisse neus haalt. Dat kan variëren van een avondwandeling met je partner tot een goede wandeling in de bossen. Daarom is het hebben van een hond zo ideaal; het dwingt je om dagelijks naar buiten te gaan. En neem je kinderen gerust mee, die razen meteen ook lekker uit in de bossen of op het strand. Dan gaat het niet alleen om selfcare maar heb je ook een gezellige tijd met je gezin.

4. Mediteer (ja, echt)

Mediteren, klinkt dat te zweverig? Het betekent niet dat je dagelijks een half uur in lotushouding stil moet zitten. Het betekent wel dat je dagelijks een paar minuten stilte voor jezelf kunt bewerkstelligen. Vind je het moeilijk om de discipline op te brengen, doe dan oordopjes in en speel een oefening van meditatie-apps als Headspace of de (gratis) mindfulness-app van VGZ af.

Door alleen al 3 minuten met je ademhaling bezig te zijn, kun je al even afstand nemen van alle gebeurtenissen op een dag. Vind je het moeilijk om stil te zitten, dan kun je ook kiezen voor liggende oefeningen zoals de bodyscan. Moeite met slapen? Als je dit voor het slapengaan doet, dommel je waarschijnlijk extra lekker in.

5. Een dagboek bijhouden

Als kind hield je misschien al een dagboek bij, met zo’n aandoenlijk gouden slotje. Als volwassene kun je ook erg veel baat hebben bij dagelijkse schrijfsels. Wanneer je opschrijft wat je dagelijks heeft beziggehouden en wat je allemaal hebt gedaan, kun je situaties ook beter loslaten. Ook geeft het je waarschijnlijk perspectief op patronen of kwesties waarmee je iets wilt.

Het schrijven zelf hoeft hooguit een kwartiertje te duren en ‘s avonds kan het een mooi moment zijn om even terug te blikken op je dag. Zo krijg je rust in je hoofd en dat heeft ook effect in huis.

6. Groen in huis

Je huis verfraaien met een bos bloemen en gezellige planten, geeft letterlijk lucht. Bijna alle planten hebben namelijk een luchtzuiverende werking. Het is ook heel mindful om bewust stil te staan bij het groeien van bloemen en planten, het geven van water en het verpotten van plantjes.

Elke zaterdag een mooie bos bloemen in huis halen kan een fijn ritueel voor jezelf worden.  Selfcare is namelijk ook aandacht besteden aan de omgeving waar je veel tijd doorbrengt.

7. Gooi de bezem door je social media accounts

Met een grote vriendenkring op social media, kun je eindeloos meegenieten van de vakanties van vrienden en de uitjes van kennissen. Maar wat iedereen wel zal herkennen, is dat social media ook gepaard gaan met ergernis of frustratie. Het kan lijken alsof anderen een geweldig leven leiden vol avonturen, gezelligheid en verre vakanties. Hoewel het allemaal maar uiterlijke schijn is, kan dat dagelijkse rondje social media je ook verdrietig of jaloers maken.

Waarom zou je je hier eigenlijk door laten beïnvloeden? Eigenlijk kunnen we die lijst mensen die we volgen best wel uitdunnen. Wil je eigenlijk wel weten waar die klasgenoot van vroeger die je nooit meer spreekt, elke vrijdag staat te feesten? Interesseert de reislustigheid van die kennis van je vriendin je eigenlijk wel?

Kijk eens hoe jij je voelt na dat rondje social media en handel daar naar als je negatieve gevoelens bespeurt. Echt, je kunt zonder en het geeft rust in je hoofd. Misschien is het zelfs wel tijd om gewoon afscheid te nemen van een social media platform. Het levert je in ieder geval tijd op die je in bovenstaande tips kunt steken.

8. Dagje sauna

Vooral in de winter is een dagje sauna verwarmend en rustgevend. Maak er een gewoonte van om dit maandelijks of driemaandelijks te doen, met je partner of beste vriendin of gewoon lekker alleen! Geniet tussendoor van een lunch, zak lekker weg in het bubbelbad of onderga een opgieting. Zo’n dagje offline met alleen aandacht voor jezelf doet wonderen en is het ultieme selfcare-ritueel voor moeders.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Calm down! Met deze selfcare-tips creëeren drukke moeders rust in het hoofd
Sluiten