Shit, de wintertijd! Zo kom je ‘s ochtends binnen 60 seconden je bed uit

Body & beauty

Ochtendmensen: zullen ze echt bestaan? Bij Famme gaan er eerst heel wat koppen koffie doorheen of zijn de kids de ultieme wake-up call. En in de winter wordt het er in ieder geval niet makkelijker op. Met deze tips sta je binnen een paar seconden naast je bed.

Leuk hoor, die vrolijke en actieve ochtendmensen. En jaloezie, die is er ook zeker. Maar het gros van de mensen staat niet om half 7 op voor meditatie of yogales. Nee, die snoozt eerst een paar duizend keer, grijpt met haar ogen dicht naar de koffiebonen en föhnt d’r haren terwijl ze probeert niet te stikken in haar havermout. Om toch een beetje meer ochtendmens te worden, hierbij een aantal handige tips.

1

H2o

Zet altijd een glas water naast je bed en neem een slok zodra je ‘s ochtends je ogen opent. Het is niet alleen verfrissend, maar het is ook een goede manier om je metabolisme op gang te helpen en je lichaam te hydrateren. En dat is alvast één van de acht glazen om je water-quote voor de dag te behalen.

2

Zet je wekker strategisch neer

Beter gezegd: zet ‘m aan de andere kant van de kamer neer. Want leuk zo’n wekker, maar echt werken doet het niet. Misschien komt het door het grote gemak, want even eerlijk: wie staat er gelijk de eerste keer al naast zijn bed? Het slechts een kwestie van een keer die knop indrukken (met ogen dicht) en je kunt weer tien minuten langer blijven liggen. En ga even na dat de meeste van onze de knop meer dan één keer indrukken. De enige manier om gelijk op te staan is de wekker aan de andere kant van je kamer te plaatsen, want niemand gaat dat akelige lawaai voor je stoppen.

3

Open de gordijnen

Onze lichamen zijn er op gemaakt om wakker te worden door zonlicht. Maar aangezien we tegenwoordig de heleboel dichttimmeren en de zon zich pas laat laat zien, zijn we wel degelijk afhankelijk van een wekker, kinderen of partner als ochtendmens. Óf van een Philips wake up light . Stel de juiste tijden in en je zult de volgende ochtend gewekt worden door kunstmatig zonlicht en niet door een iPhone die in je oor toetert. Best een fijn idee toch?

4

De Withings Activité

Bij ons broertje Want kwamen we dit stijlvol slimme horloge tegen dat elke nacht je slaapritme berekent. Het ziet er niet zo uit, en daarom waren we juist zo geïntrigeerd door dit speeltje dat je dus binnen no time naast je bed moet krijgen. Hoe? Het uurwerk ‘weet’ automatisch wanneer je gaat slapen -door middel van sensoren weet Activité het verschil tussen dag- en nachtmodus- en je kan op de app een alarm instellen, zodat het horloge zachtjes trilt. Handig om rustig wakker te worden. Het enige nadeel: het pittige prijskaartje. Namelijk zo’n €374,94.
Je haalt ‘m hier.

5

Zeg maar gedag tegen alcohol en caffeine

Hoe vaak hebben we deze al voorbij horen komen? Ja, we wéten het. Maar soms wil je na een hectische dag niets liever dan een lekker afzakkertje met een goed glas Merlot of een warme cappuccino. Maar heb je morgen een vroege wake-up call, dan is het verstandiger over te schakelen op een glas (kruiden) thee. Je ochtendroutine zal hierdoor een stukje minder pijnlijk zijn, we beloven het.

6

Koffie-timer

Ja, we zeiden dus net geen koffie. Máár in de ochtend mag het juist wel. Sommige koffiemachines zijn uitgerust met een heuse timer, zodat dat bakkie al klaar staat voordat je met beide benen op de grond staat. Alleen die fijne geur moet je al uit bed trekken, zelfs wanneer je in foetushouding ligt. Hmmmm.

7

Omarm je inner-ochtendmens

Dit is geen populaire leus van Deepak Chopra, wij roepen ook maar wat. Maar stop met jezelf vertellen dat je ab-so-luut geen ochtendmens bent, want dat maakt je wel degelijk een moeilijk geval in het ochtendgloren. Vertel jezelf juist hoe heerlijk het is om vroeg uit de veren te zijn, want A. je hoeft niet zo te haasten. B. Je kunt lachend toekijken hoe je liefje wel heel gehaast is. C. Je hebt misschien zelfs nog even tijd voor een beetje quality-time tussen de lakens.

Zo belangrijk is slapen in je relatie>

8

Neem melatonine

Het hormoon dat je lichaam automatisch een seintje geeft om te gaan slapen. Ben je van plan dit te gaan slikken? Laat je wel eerst even adviseren door de dokter. Krijg je groen licht? Dan zou je lichaam binnen een paar dagen weer gereset moeten zijn en het juiste ritme te pakken hebben.

9

Stop met Netflix

Deze hebben we dus expres tot het einde bewaard. Onder het mom: uitstel van executie. Sorry, we willen niemand hartenzeer bezorgen en we begrijpen jullie House of Cards-marathon als geen ander, maar het is waarschijnlijk ook de reden waarom je elke ochtend zo lang blijft snoozen. Klap minstens een uur voor slaaptijd je laptop dicht en probeer ook je telefoon zo ver mogelijk van je vandaan te houden (voor de valsspelers: ook geen Instagram). Hierdoor slaap je eerder en kom je dus ook eerder uit bed.

Dit zijn de onverwachte voordelen van ‘naakt slapen’>

Meer leuke content? Like ons op Facebook