Simpel als wat! Zó kom je dus van je cafeïneverslaving af

Body & beauty

We staan er mee op en we gaan er (spreekwoordelijk) mee naar bed: koffie. Het is heerlijk, het houd je wakker, maar je raakt er nogal snel aan verslaafd. Zit je redelijk hoog in je dagelijkse dosis? Zo verlaag je de behoefte aan je hoeveelheid bakkies pleur.

Hoeveel koffie je nodig hebt zit ‘m onbewust niet in hoeveel kopjes je per dag drinkt, maar hoeveel cafeïne er in die kopjes zit. Roland Griffiths deed er onderzoek naar: ‘Je behoefte aan koffie verdwijnt pas als je genoeg cafeïne in je lichaam hebt. In het onderzoek gaven we mensen eerst slappe koffie en daarna sterke. Ze dronken van de slappe koffie aanzienlijk meer dan van de sterke, maar stopten bij beide koppen koffie met drinken tot ze dezelfde hoeveelheid cafeïne in hun bloed hadden.’

Niet héél makkelijk

Je lichaam is dus precies ‘geprogrammeerd’ op de hoeveelheid cafeïne die je dagelijks nodig hebt. Als je daar vanaf zou willen komen, moet je deze standaard dus doorbreken. Niet heel makkelijk, vooral niet als je bepaalde medicijnen slikt, of aan de pil bent. Tip: drink pas na 09.30 uur ‘s ochtends je eerste koffie. Je lichaam maakt namelijk uit zichzelf cortisol aan tussen 8 en 9 uur in de ochtend, waardoor het helemaal geen koffie nodig heeft om wakker te worden.

De helft van de helft, van de helft…

Koffieonderzoeker Joseph Rivera adviseert mensen die hun dagelijkse behoefte aan cafeïne willen reduceren het beste een aantal dagen de helft minder te drinken dan je normaal doet, en daarna die behoefte weer door de helft voor een aantal dagen. En zo verder. ‘Na een goede week ben je weer waar je was zonder die grote hoeveelheid cafeïne.’ Ben je daar te ongeduldig voor, dan zit er maar één ding op: direct stoppen, zonder minderen. Pas wel op, want daar word je volgens Rivera erg snel geïrriteerd van en je krijgt last van concentratieproblemen. Máár… dan ben je wel ‘schoon’ van cafeïne.

Eén glas cola

Natuurlijk ben je dan nog niet klaar, want hoe voorkom je dat je gelijk weer terugschiet in je oude habit? ‘Het belangrijkste is om uit te zoeken hoeveel cafeïne je dagelijks nodig hebt’, aldus Murray Carpenter, schrijver van het boek Caffeinated: How Our Daily Habit Helps, Hurts, and Hooks Us. ‘Hoe meer koffie je drinkt, hoe meer je daarvan gaat merken. Op het punt dat je dát voelt, heb je het punt bereikt waarop je te veel cafeïne binnen krijgt. ‘Als je al een tijdje geen cafeïne hebt gehad, kan 35 miligram al genoeg zijn.’ Ter vergelijking: dat is één glas cola.

Hoeveel koppen koffie drink jij op een dag? Praat mee!

Denk jij verslaafd te zijn aan koffie? Deze 15 tekenen wijzen er wel op.

Meer van dit soort artikelen zien? Vergeet ons dan niet te liken!”

Meer leuke content? Like ons op Facebook