Slaap je vaak onrustig naast je partner? Zo voorkom je dat

Eenderde van de Nederlanders heeft moeite met slapen. En da’s een probleem, want daardoor raak je vermoeid en geïrriteerd. Ook wordt slaapgebrek in verband gebracht met depressies en angsten.

Slecht slapen is dus iets wat je serieus moet nemen. Uit recent onderzoek blijkt dat wanneer je regelmatig niet lekker slaapt, heftige ervaringen minder goed verwerkt worden en je daar overdag last van kunt krijgen. En vooral als je samen slaapt, kun je nog wel eens nachten wakker liggen. Al eerder gaven we tips om beter te slapen naast je partner. Zo helpt het om een deken te gebruiken die afgestemd is op jouw lichaamstemperatuur en oordoppen in te doen als je lief soms snurkt.  Maar er is meer: Dailymail komt vandaag met een uitgebreid artikel over hoe je je slaaproutine verbetert.

1. Knuffeltijd

Wanneer de een een ochtendpersoon is en de ander juist een avondmens, kan dit voor problemen zorgen. Als het avondmens namelijk op hetzelfde tijdstip naar bed gaat als de ochtendpersoon, ligt-ie vaak nog te woelen en komt-ie niet in slaap, wat stressvol kan zijn. En wanneer je stresshormonen geactiveerd worden, dan gaat slapen al helemaal niet best. Oplossing? Ga wél op hetzelfde tijdstip naar bed, maar plan vijftien tot twintig minuten ‘knuffeltijd’ in. Als de avondpersoon daarna nog even een filmpje buiten bed wil kijken, kan-ie eruit stappen en het ochtendmens alvast lekker in slaap laten komen.

2. Samen, maar toch apart

Zorg voor twee losse bedden (eventueel met een topper erop). Wanneer je bed minimaal 1 meter 80 breed is, heb je het minste last van elkaars bewegingen.
Lees ook: dit is waarom alle stellen vaker apart zouden moeten slapen

3.Lekker los

Voelt misschien ongezellig, maar als je echt verstandig wilt zijn, gebruik je ook twee losse dekens. Zo kun je jezelf er met gemak inrollen, zonder dat je partner daar iets van merkt.

4. Weg met die schermen

Gooi alle schermen je kamer uit. Ook je iPhone en die tablet om nog even Netflix op te kijken. Geloof ons, het blauwe licht dat deze gadgets uitstraalt is funest voor een goede nachtrust. Dus zelfs wanneer je vriend nog even die serie afkijkt, kan het zijn dat jíj niet lekker in slaap komt.

5. Ritueel

Zorg voor een gezamelijk naar-bed-gaan-ritueel. Je kunt niet verwachten dat als je net een vakantie hebt geboekt en de adrenaline nog door je lijf giert, je direct lekker in slaap valt. Zorg dat je samen je dag afbouwt: luister nog even naar rustige muziek samen en drink een kop thee.

6. Rust

Het blijkt enorm belangrijk om stilte en rust te creëren in je slaapkamer. Gebruik deze kamer alleen voor slapen en sex en laat alle dingen die adrenaline kosten of negatieve spanning oproepen achterwege. Zo krijgt je lichaam de kans om te wennen aan ‘naar bed gaan’ en associeert je hoofd de slaapkamer en je bed met slapen.

Wanneer slapen een structureel probleem voor je wordt, is het natuurlijk verstandig de huisarts te raadplegen. Blijf niet te lang aanmodderen, want er is hulp in overvloed en wie wil er nu niet een heerlijke nacht maken?

Heb je toch nog slecht geslapen? Zo krik je je energiepeil weer op!

Meer leuke content? Like ons op Facebook