Zoveel slaap heeft je kind nodig op basis van zijn leeftijd

Janne Vogel 20 mrt 2018 Kids

Als volwassenen overleven we het vaak al met zo’n zes á zeven uurtjes per nacht, maar over de slaappatronen van onze kinderen maken we ons nog weleens druk. Vooral de allerkleinsten hebben véél slaap nodig en ze hebben ons ouders wel degelijk nodig om een bepaalde routine op te bouwen.

Maar hoeveel slaap hebben kinderen nou eigenlijk nodig? Wij presenteren u: de richtlijnen. Op leeftijd gecategoriseerd.

Baby’s

Over het algemeen hebben baby‘s enorm veel slaap nodig, omdat ze groeien als kool. In de eerste zes maanden verdubbelt de baby ongeveer van formaat en hij is binnen een jaar al drie keer zo groot als net na de bevalling. Om goed te ontwikkelen is veel slapen heel erg belangrijk. Pasgeboren baby‘s (0-3 maanden) hebben wel 14 tot 17 uur nodig en wanneer ze 4-11 maanden zijn zullen ze genoeg hebben aan 12 tot 15 uur. Wel prettig: slapen is gedurende de eerste 12 maanden echt nog een reflex, dus in de meeste gevallen komt je baby automatisch aan zijn uren.

Peuters

Kinderen van 1-2 jaar moeten zo’n 11 tot 14 uur slapen, kids van 3-5 10 tot 13 uur en kinderen van 6-13 jaar 9 tot 11 uur. Naarmate ze ouder worden wordt de behoefte aan echt veel slaap steeds kleiner. Toch hebben kinderen op school-leeftijd alsnog zéker meer slaap nodig dan wij. Dit komt voornamelijk door de emotionele en mentale groei die ze doormaken tijdens deze levensfase. Het brein blijft zich ontwikkelen tot ze jong volwassen zijn, dus genoeg slapen is nog steeds cruciaal.

LEES OOK: Dit is hoeveel uur slaap je écht nodig hebt volgens je sterrenbeeld

Jonge kinderen

Voor oudere kinderen – die nog steeds wel erg jong zijn – wordt slapen minder een reflex en kan het naar bed gaan nog weleens strijd opleveren. Toch is het voor een kind van zes nog net zo belangrijk om genoeg te slapen als voor een baby. Gebrek aan slaap bij deze categorie kinderen kan serieus schadelijk zijn. Het slaaptekort hangt vaak samen met obesitas of een vertraagde cognitieve ontwikkeling. Slaapt je kind echt minder dan de richtlijn voor zijn leeftijd? Probeer zijn bedtijd dan per nacht een kwartiertje naar voren te schuiven.

Je eigen slaappatroon

Kijk ook eens naar je eigen schema: klinkt zeven uur je als muziek in de oren omdat je meestal maar aan zo’n vijf uurtjes komt? Make a change. Slaaptekort heeft echt negatieve gevolgen en zorgt ervoor dat je je niet helemaal lekker voelt. Er is zelfs uit onderzoek gebleken dat na een gebroken nacht achter het stuur gaan zitten ongeveer net zo gevaarlijk is als wanneer je dit dronken doet. Je reflex en besluitvaardigheid is niet wat het zou moeten zijn. Gun jezelf dus genoeg rust en zorg dat je op een of andere manier tóch aan die uren slaap komt. Je lichaam (en omgeving) zal je dankbaar zijn.

Reageer op artikel:
Zoveel slaap heeft je kind nodig op basis van zijn leeftijd
Sluiten