Deze 6 dingen doe jij ook in je slaap én dat kan (negatief) effect hebben op je huid

We weten allemaal dat voldoende slaap krijgen, goed is voor je gezondheid. Al kun je ook te lang slapen, lees hier de effecten daarvan. Bovendien is een goede nachtrust ook een van de beste schoonheidsgeheimen. We weten allemaal dat een slechte nachtrust vaak resulteert in donkere kringen onder de ogen en een droge huid.

Wij durven te wedden dat jij deze 6 dingen ook doet in je slaap. Good to know: het heeft allemaal negatief effect op je huid:

1. Slapen op een vieze kussensloop 

Je zou denken dat het wassen van je lakens met wat regelmaat voldoende is, helemaal als je iedere nacht voor het slapengaan doucht. Maar je lichaam stoot de hele tijd een mengsel van zweet, oliën en dode huidcellen uit, juist vooral tijdens de slaap. Gecombineerd met wat restjes make-up of huidverzorgingsproducten en huisstofmijt, en je kussensloop is smeriger dan je denkt. Eén keer per week je lakens (en dus ook je kussensloop) wassen, is verstandig om te voorkomen dat bacteriën effect zullen hebben op je huid.

2. Op je zij slapen

Dit is een lastig punt, aangezien veel mensen het lekker vinden om op hun zij te slapen. Maar het ‘probleem’ zit hem in het feit dat je de helft van je gezicht diep in een kussen duwt, waardoor de wrijving je huid ‘stretcht’. Dat kan er weer voor zorgen dat je ‘s ochtends diepe vouwen in je gezicht krijgt. Op zich niet zo heel erg, maar hoe ouder je wordt, hoe lastiger het is voor je huid om te herstellen. Daardoor kunnen de plooien veranderen in rimpels. Als je het niet kan laten om op je zij te gaan slapen, kan een zijden kussensloop een goed alternatief zijn. Dat zal er namelijk voor zorgen dat de wrijving minder is.

Ben je een lichte slaper? Dan kunnen deze tips je misschien helpen om dieper in slaap te komen

3. Slapen met je make-up op

Stiekem weten we dit allemaal wel. En ja, soms ben je te moe (en lui) om je make-up na het feestje afgelopen weekend eraf te halen, maar nee, dat is geen geldig excuus om te gaan slapen met lagen van porie-verstoppend foundation. Make-up creëert een barrière voor huidregeneratie. Dat wil eigenlijk zeggen dat dode huidcellen niet kunnen afschilferen, zullen er eerder pukkeltjes ontstaan – om nog maar te zwijgen over de puinhoop op je kussensloop (zie het eerste punt). Zonder make-up gaan slapen is the only way to go.

4. Je haar los dragen

Als je ‘s nachts je haar los hebt, kunnen de natuurlijke oliën in je haar en resten van haarproducten puistjes op je gezicht veroorzaken. Dat komt omdat ze de poriën verstoppen – eigenlijk net als make-up. Slapen met je haar in een losse knot is het beste voor zowel je huid als je haar.

5. Verkeerde huidverzorgingsproducten

Ooit afgevraagd waarom er dagcrèmes en nachtcrèmes zijn? En gedacht dat het gewoon een marketingtrucje was? Dat is niet zo, je huid heeft ‘s nachts namelijk verschillende behoeften. Breng een nachtcrème aan die diep voedt voordat je gaat slapen om te voorkomen dat je huid uitdroogt. In tegenstelling tot dagcrèmes (die zich richten op UV-bescherming) bevatten nachtcrèmes actievere antiverouderingsingrediënten, zoals retinol en hyaluronzuur, om het regeneratieproces van je huid te ondersteunen.

Heb je problemen met slapen? Probeer de Feng Shui methode! Lees hier hoe het werkt.

6. Een drankje nemen voordat je naar bed gaat

Een glas wijn voor het slapen gaan is heus niet zo’n ramp, maar het zal er wel voor zorgen dat je REM-cyclus (diepe slaap) vermindert wordt, waardoor je de volgende ochtend heel moe wakker kan worden, zelfs als je acht uur lang hebt geslapen. Daarnaast dehydreert alcohol je lichaam en dus je huid. Gebruik je een glaasje alcohol om makkelijker in slaap te vallen? Hoog tijd om dat te vervangen door kalmerende kamille dus.

 

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Deze 6 dingen doe jij ook in je slaap én dat kan (negatief) effect hebben op je huid
Sluiten