Redactie
Redactie Advertorial 20 juli 2020

7 tips voor mama’s met slaapgebrek

Eten, huilen, slapen. En dat op repeat. Mama zijn is vermoeiend. Zeker als je het nog niet lang bent of je kleine meer huilt dan eet of slaapt, ligt oververmoeidheid op de loer. Toch is het voor iedereen het beste als jij je uitgeslapen voelt. Wellicht dat deze tips helpen!

1. Gezond eten

Waarschijnlijk weet je zelf ook wel dat je gezond moet eten, maar we kennen het allemaal: als je moe bent, ga je snacken. En dan grijp je over het algemeen niet naar snoeptomaatjes of mini-komkommertjes, maar naar chocoladerepen, zakken chips en snelle afhaalmaaltijden. De suikerrush die je daarvan krijgt, is nu net wat je niet nodig hebt als je al moe bent. Zeker in de eerste periode van het mama-zijn kan het daarom absoluut geen kwaad om hulptroepen in te roepen. Wedden dat (schoon)mama of een van je vriendinnen met liefde een voedzame maaltijd voor je in elkaar flanst?

2. Volg het ritme van je baby

Wat zijn baby’s toch schattig! Maar tegelijkertijd kunnen ze je knettergek maken als ze niet lijken te stoppen met huilen net wanneer jij wilt slapen. In de eerste periode kan het je rust geven om je aan te passen aan het schema van jouw baby. Ligt je kleine overdag een paar uur te snurken? Mooi! Het is verleidelijk om dan boven de wieg te gaan hangen en te staren naar jouw wondertje of om de stapel was weg te werken, maar gebruik die tijd ook eens om zelf een powernap te nemen. Dan kun je er daarna weer tegenaan.

3. Laat je slaapkamer niet verslonzen

Het is makkelijk om je slaapkamer te gebruiken als opslagplek voor stapels was, net niet voltooide IKEA projecten en de halve baby-uitzet, maar dat zal je nachtrust geen goed doen. Het allerlekkerst slaap je in een slaapkamer die opgeruimd en schoon is. Besteed daar dus aandacht aan. Investeer in een lekkere deken, een fris hoeslaken en een gezellig dekbedovertrek. Kleine veranderingen die je slaapkamer meteen een stuk aantrekkelijker maken en je bed onweerstaanbaar. Trusten!

4. Verdeel de taken

Alles alleen doen, zou voor zo’n beetje iedereen doodvermoeiend zijn. Probeer waar mogelijk de taken te verdelen. De ene nacht heeft papa dienst, de andere nacht mama. Vaak vindt bezoek het hartstikke leuk om je kleine in bad te doen – scheelt jou weer werk als iedereen de deur uit is. En misschien wil je (schoon)moeder langskomen om het huis een grondige beurt te geven of kan je buurman of -vrouw boodschappen meenemen als die toch naar de winkel gaat. Over het algemeen helpen mensen maar al te graag. Je moet het ze alleen vragen.

5. Probeer het los te laten

Haal diep adem en relax. Je leven is opeens compleet veranderd en het is logisch dat je daaraan moet wennen – met slaapgebrek tot gevolg. Wees gerust: stiekem doen we allemaal maar wat. Maak je dus niet te druk over wat mama zijn volgens jou allemaal zou moeten inhouden en doe wat goed voelt. Go with the flow.

6. Ga naar buiten

Van hele dagen binnen zitten, wordt niemand vrolijker of energieker. Buitenlucht en beweging zorgen er over het algemeen voor dat je beter slaapt. En ook als het niet zulk lekker weer is, kun je je kleine prima mee naar buiten nemen. Lekker inpakken, comfortabele babydeken in de kinderwagen en gaan met die banaan. Maak een grote ronde door het bos of rijd naar de kust en adem de frisse zeelucht in. Geloof ons, vannacht slaap jij als een roos.

7. Neem wat tijd voor jezelf

Het schiet er al snel bij in, maar ondanks dat je nu mama bent, ben je ook nog altijd ‘gewoon’ een vrouw. Reserveer wat tijd voor haar. Regel een oppas en ga lekker een filmpje kijken bij een vriendin of plan een datenight voor jou en je lover. Die dingen staan nu misschien niet hoog op je prioriteitenlijstje, maar vaak geven ze je juist energie. En we weten allemaal dat je dat op dit moment goed kan gebruiken! 

In samenwerking met Smulderstextiel.nl

Reageer op artikel:
7 tips voor mama’s met slaapgebrek
Sluiten