7 irritante slaapkamergewoonten waar partners zich aan storen

Thuis

Stellen kunnen het nogal bont maken in de slaapkamer als het op gekissebis aankomt. In ieder geval kunnen slaapkamergewoonten nogal op de zenuwen werken. Deze topics zijn het vaakst de boosdoener.

1. Je bedpartner gaat eerder – of juist later naar bed

Als jij een nachtbraker bent, maar je wederhelft juist lekker vroeg onder de wol kruipt kan dat voor irritaties zorgen. Vooral als de vroegslaper zo licht slaapt dat-ie wakker wordt zodra de nachtbraker het nest betreedt. Volgens klinisch psycholoog Michael Breus kun je proberen jullie slaapschema op elkaar af te stemmen, maar helaas is dit meestal tevergeefs. Volgens hem bepalen onze genen (PER3gene) wanneer we naar bed willen, en kunnen we daar zelf vrij weinig aan veranderen.

2. De temperatuur in de kamer is te hoog of te laag

In de slaapkamer moet het warm zijn als je het mij vraagt, want ik ben een koukleum in bed. Het winterdekbed laat ik er het liefste tot en met juni op liggen, en duw hem dan voor een schamele twee maanden in de kast, om ‘m eind augustus weer snel op bed te knallen. Ik kan me voorstellen dat dit niet ideaal is voor iedereen. De oplossing: losse dekbedden. Jij blij, hij blij. Nu niet vechten om de verwarmingsknop te bedienen.

3. Je bedpartner is beweeglijk

Schoppen, slaan, de dekens in één ruk van je bedgenoot trekken is niet ideaal. Je ligt er immers voor je rust. Volgens Robert Oexman, directeur van het The Sleep to Live Institute staat dekens wegtrekken in de top 3 van irritantste gewoonten in bed.

LEES OOK: Waarom je een ruzie moet uitpraten voordat je gaat slapen

4. Je bedpartner is handtastelijk

Het is heerlijk om voor het slapen nog even lekker (na) te knuffelen in bed. Sommige stellen kunnen op die manier in slaap vallen, maar er zijn ook mensen die dit ontzettend irritant vinden (hallo!). Volgens onderzoek slapen we toch echt beter als we elkaar loslaten voor het slapen gaan. Oexman: ‘Veel mensen hebben een kingsize bed, maar in werkelijkheid gebruiken ze maar een heel klein gedeelte van het matras.’

5. Je wederhelft kijkt tot laat televisie

Jij wil nog even die ene aflevering van je favoriete serie afkijken (of hij) maar de ander wil toch echt gaan slapen. Too bad als je een televisie in je slaapkamer hebt, of je wederhelft met een iPad aan in bed zit. Het witte licht uit de apparaten zijn een killer voor melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat je moe wordt, en zijn dus eigenlijk beter te verbannen uit de slaapkamer.

6. Je bedpartner snurkt de sterren van de hemel

Volgens het Sleep to Live Institute is dit de meest irritante van allemaal. En hoe zwaarder en ouder je bedgenoot is, hoe meer kans er is op nachten waarin het klinkt alsof er hele oerwouden worden omgezaagd. Gelukkig bestaan er een hoop middeltjes die snurken tegengaan. Aanschaffen dus!

7. Jullie delen het bed met een huisdier

Ze zijn dan wel heel fijn om mee te knuffelen, ze werken echter niet bevorderlijk voor je slaap. Volgens Oexman kun je je huisdieren beter in de huiskamer laten, of ze een aparte plek in de slaapkamer geven om alles uit je nachtelijke uurtjes te halen. ‘Hoe moeilijk sommige mensen dat ook vinden!’

Onderzoek: na de komst van kinderen slapen moeders minder, maar vaders niet

RD