Slaapt je baby nog niet door? Zo krijg jij je rust

Body & beauty

Slaapt je baby nog niet door? Dat kan vaak een periode lijken waar geen einde aan komt, (almost) all mothers have been there… Daarom wat tips om die tijd zoveel mogelijk zonder kleerscheuren door te komen.

1. Pak je rust, waar en wanneer dan ook

Maak een lijst met absolute prioriteiten en laat de rest voor wat het is. Probeer dutjes te pakken waar en wanneer mogelijk. Schakel desnoods hulptroepen in om tot je rust te komen. Vriendinnen, oma’s, buurvrouwen, ze vinden het vast geen moeite één keer een middagje op te vangen zodat jij kan bijslapen.

2. Leef gezond

We begrijpen dat je in tijden van erg slaaptekort niets liever wilt dan je hoofd begraven in een pot koffie en je mond volproppen met chocola (suikers!), maar het handigst is ook – of misschien wel júist – als je zo moe bent gezond te blijven leven. Eet vooral langzame koolhydraten, zodat je geen last krijgt van wisselende bloedsuikerspiegels, want daar wordt je nóg vermoeider van.

3. Sluit andere oorzaken uit

Vertrouw je het écht niet? Ga dan met je kind naar de dokter. Je zult niet de eerste zijn met een kind met (verborgen) reflux, wat betekent dat de sluitspier tussen de slokdarm en de maag nog niet goed sluit en het eten makkelijk terugstroomt. Een andere tip is het proberen van inbakeren. Sommige baby’s slaan zichzelf per ongeluk wakker, dan wil inbakeren nog weleens helpen.

4. Super-je-slaapkamer

Om ervoor te zorgen dat áls je kunt slapen je ook daadwerkelijk slaapt, zorg je ervoor dat je slaapkamer aan alle slaaphygiënevoorschriften voldoet. Dat betekent: temperatuur is ongeveer 18 graden celcius, de kamer heeft gordijnen die licht buitenhouden en je gebruikt in de slaapkamer géén iPhone of televisie. Het (blauwe) licht daarvan zorgt ervoor dat je minder makkelijk inslaapt.

5. Pas op met slaapmutsjes

Geef je geen borstvoeding en denk je dat je dus wel een slaapmutsje kunt nemen? Door alcohol val je misschien sneller in slaap, maar je slaapt minder diep. Resultaat: niet uitgerust. Drink liever wat warme melk. In warme melk zit tryptofaan, wat slaapbevorderend werkt. Het zit trouwens ook in banaan!

6. Houd de horizon in de gaten

We weten het, op dit moment lijkt het alsof je nóóit meer een goede nacht rust zult krijgen in je HELE LEVEN. Die kans is klein. Realiseer je dat zo ongeveer alle kinderen op een gegeven moment wel gaan doorslapen. En jij dus ook (weer).

Handig: tips om je kind in slaap te krijgen én te houden! >

Hoe lang duurde het voor jouw kind doorsliep? Praat erover mee op Facebook!

Meer leuke content? Like ons op Facebook