Hop, naar dromenland: met deze tips val je zo in slaap

Je hebt van die periodes dat je lastig in slaap valt. Je ligt bijvoorbeeld de hele nacht te piekeren over je werk met als gevolg dat je de volgende dag doodmoe op kantoor verschijnt. En aangezien een goede nachtrust heel belangrijk is, zijn een handjevol slaaptips voor veel mensen welkom.

En dus delen we een aantal slaaptips die zorgen voor een goede nachtrust.

Slaaptips

Slecht slapen zorgt er niet alleen voor dat je je mentaal minder goed voelt, maar is ook niet bevordelijk voor je lichaam. Zo wordt de kans op overgewicht, een hoge bloeddruk, diabetes, depressie en hart-en vaatziekten groter. Het is dan ook goed om ervoor te zorgen dat je minstens zeven uur slaap per nacht pakt.

Maar een goede nachtrust gaat niet alleen maar over hoe veel je slaapt, maar ook over hoe je nacht verloopt. Volgens de Hersenstichting is de kwaliteit van slaap ook belangrijk. Op die manier krijgen je hersenen namelijk de tijd en kans om zich te reinigen. Zo geef je je emoties van die dag een plekje en onthoud je beter wat je overdag hebt geleerd.

Goede nachtrust

Dat een goede nachtrust dus belangrijk is voor geest en lichaam moge duidelijk zijn. Helaas betekent dat niet dat je altijd slaapt als een roos. Sterker nog: er zitten van die nachten bij dat je urenlang naar het plafond staart. Behoorlijk vervelend en om ervoor te zorgen dat je nachtrust verbetert, delen wij een aantal slaaptips.

1. Beweeg overdag voldoende

Beweging is essentieel voor een fijne nachtrust. Mensen die overdag minimaal dertig minuten actief bezig zijn geweest, slapen beter dan mensen die de hele dag zitten.

Mocht je overdag nou druk bezig zijn met werk, maak dan tussen de middag of ‘s avonds nog even een fijne wandeling. Op die manier maak je ook meteen je hoofd leeg.

Ook nog een sportlesje op het programma? Plan die dan niet te laat op de avond. Je lichaam is daarna nog een tijdje in actieve staat en dus val je minder goed in slaap.

2. Weg met dat blauwe licht

In dit digitale tijdperk is het misschien lastig, maar toch raden wetenschappers aan om zeker een uur voordat je je bed induikt, je telefoon en laptop weg te leggen. Ook de televisie uitzetten hoort daarbij.

Zo blijkt uit een onderzoek van het RIVM dat blauw licht (dat van je laptop, telefoon en televisie) in bed wel degelijk kan zorgen voor een slechtere nachtrust. Beter is dan ook om met een goed boek onder de wol te kruipen.

3. ‘s Avonds honger? Eet niet te veel

Volgens slaapspecialisten is het het beste om na het avondeten helemaal niet meer te eten. Mocht je toch nog iets willen snacken, zorg er dan in ieder geval voor dat je dat minimaal drie uur voor het slapengaan doet. Neem dan vooral iets lichts en vermijd voedsel met snelwerkende suikers of koffie. Beide stimuleren het brein en hebben een negatieve invloed op je nachtrust.

4. Creëer een routine

Een ander advies tussen de slaaptips gaat over routine. Volgens Dr. Ana Krieger, directeur van een gerenommeerd slaapcentrum in New York, zit de gouden tip voor een goede nachtrust ‘m in een ritme. Volgens haar is het verstandig om iedere avond tien minuten voor het naar bed gaan een routine te creëren.

Dim bijvoorbeeld alvast het licht om je heen, zet een kalmerend muziekje op en steek een kaarsje aan. Zo zorg je ervoor dat je lichamelijk en geestelijk ontspannen bent.

5. Slaap in een fijne ruimte

Niks heiliger in je huis dan de slaapkamer, het is immers de plek waar je even kan opladen. Hang goede gordijnen op, zorg voor een aangename temperatuur (niet te warm), ventileer de ruimte en schaf een goed bed aan. Zo maak je van de slaapkamer een plek waar je echt even tot rust kan komen.

6. Met een leeg hoofd het bed in

Zonder al te veel gedachtes het bed in duiken zorgt voor een fijne nacht slaap. Piekeren houdt je over het algemeen namelijk wakker en dat is vervelend. Lukt het je niet om met een ‘leeg hoofd’ te gaan slapen? Leg dan een boekje naast je bed en schrijf je gedachten op.

7. Vaste bedtijd

De laatste slaaptip heeft te maken met vaste uren. Je kunt het beste voor jezelf een strak slaapritme aanhouden. Zorg er dus voor dat je iedere avond op hetzelfde tijdstip in bed gaat liggen en dat je iedere dag op dezelfde tijd wakker wordt. Op die manier weet je lichaam wanneer je gaat slapen. Doe je vaak een dutje? Die kun je dan beter vermijden omdat het je slaapritme kan verstoren.

Ben je net bevallen en kun je wel wat adviezen gebruiken over hoe je het best kunt slapen als je een pasgeboren baby hebt? Op Mama en Zo verscheen een artikel met tips

Meer lezen?

Reageer op artikel:
Hop, naar dromenland: met deze tips val je zo in slaap
Sluiten