Klinkt als muziek in de oren: uitslapen is beter voor je dan naar de sportschool gaan

Gebrek aan slaap gekoppeld aan een hoger percentage lichaamsvet

Body & beauty

Goed nieuws voor de slaapkoppen onder ons! Sla de sportschool over en blijf lekker nog wat langer in bed liggen. Te danken heb je het aan deze artsen, die met een verrassende conclusie komen wat betreft slapen.

Heel herkenbaar, je wilt een gezonde levensstijl (en daar hoort sporten nou eenmaal bij), maar je lijkt wel vastgespijkerd aan je bed. Vooral in deze koude tijden blijf je toch liever nog een paar minuutjes extra in bed liggen, ook al zou dat betekenen dat je je sportuurtje mist. ‘Morgen’ weer een kans toch?

Kiezen tussen slapen of sporten

Als je moet kiezen tussen de sportschool of het krijgen van een volledige nachtrust, zijn artsen het erover eens dat je beter kunt kiezen voor je dutje. Hoewel sporten natuurlijk hartstikke gezond is en heel veel voordelen geeft, hebben deze inspanningen echter minder effect en soms zelfs nadelen als je niet genoeg slaap krijgt. Zonder genoeg slaap wordt je er dus niet echt gezonder van.

Hoger percentage lichaamsvet

Een van de nadelen om toch te gaan sporten wanneer je niet genoeg slaap hebt gehad, is een hoger percentage lichaamsvet. ‘Minder dan zeven à acht uur slaap per nacht is gekoppeld aan een hoger percentage lichaamsvet’, verteld dokter Guy Meadows aan Cosmopolitan UK. ‘Onderzoek wijst uit dat mensen die gemiddeld zes uur per nacht slapen 27% meer kans hebben op overgewicht.’ En dat percentage neemt alleen maar toe als mensen nog minder uren slapen. ‘Mensen die gemiddeld maar vijf uur per nacht slapen hebben 73% meer kans op overgewicht’, zegt hij.

LEES OOK: Ongeneeslijk zieke kinderen vertellen wat er écht toe doet in hun leven

Vet rondom maag

Voor veel mensen is een van de veel redenen om te gaan sporten juist om vet te verbranden in de sportschool. Een gebrek aan slaap kan het vet rond je maag doen toenemen. Niet alleen is dat moeilijk om weer te verliezen, maar het kan ook gevaarlijk zijn. Voedingsdeskundige Lilly Soutter legt uit: ‘Hoge cortisol kan het signaal geven dat vet in het midden wordt opgeslagen. Wetenschappers hebben niveaus van het stresshormoon cortisol geanalyseerd in slaaparme personen. Ze vonden verhoogde niveaus van cortisol na een slapeloze nacht, die vooral hoog was tussen 16:00 en 21:00.

Hormonen

Een gebrek aan slaap is ook niet ideaal voor je hormonen. En als die niet goed meewerken, dan kan het helemaal een uitdaging worden om gezond te leven. ‘Het hormoon ghreline reguleert onze eetlust en bepaald hoe hongerig we ons voelen. Het hormoon leptine geeft ons het gevoel dat we vol zitten na een maaltijd, zodat we stoppen met eten. Uit onderzoek blijkt nu dat na een slechte nachtrust de hormoonspiegel van ghreline stijgt en de leptinespiegels juist dalen.’ Het resultaat.. we hebben meer honger en we zitten maar niet vol, waardoor we dus geneigd zijn om te blijven eten. Is het je ooit wel eens opgevallen dat je meer kunt eten wanneer je moe bent? Nu weet je dus waarom.

Calorierijk voedsel

De arts merkte ook op dat als we niet goed slapen, we meer voedingsmiddelen willen eten die meer calorieën bevatten dan wanneer we goed uitgerust zijn. Vandaar die midnight cravings. ‘Wetenschappers van de universiteit van Uppsala in Zweden hebben aangetoond dat mensen die weinig slapen voedingsmiddelen kiezen die gemiddeld 9% meer calorieën bevatten dan wanneer ze goed uitgerust zijn. Bovendien, als je traint, heeft je lichaam voldoende slaap nodig om zichzelf te herstellen. Tijdens de slaap herstelt het spierweefsel en nieuwe cellen worden geregeerd’, zegt Soutter. Daarom is slaapgebrek de vijand van het bouwen van spieren.

Dus als je gezond wilt blijven, dan kun je het beste in de slaapkamer beginnen met je bed en kussen, voldoende slaap nemen en daarna pas de sportschool veroveren.