Doe deze 9 belangrijke dingen en je slaapt voortaan als een roosje, zeggen onderzoekers

Body & beauty

Eén van de meest irritante dingen op aarde is dat je in bed ligt en weer eens plafonddienst hebt. En dan een paar uur voordat je wekker gaat wegdommelen. Daar kan dus een einde aan komen, als je deze lijst volgt die je precies vertelt wat je nodig hebt voor een perfecte nacht slaap. En dat allemaal wetenschappelijk onderbouwd.

Acht uur slaap

Onderzoeker Jas Bagniewski en zijn collega’s hebben breed onderzoek gedaan naar de perfecte nacht slaap. En dat heeft nagal wat voeten in de aarde, als we de onderzoeksresultaten mogen geloven. Volgens hem is het allerbelangrijkste dat we als volwassenen allemaal een goede acht uur slaap nodig hebben. Niet meer, niet minder.

Geen telefoon

Het blijkt ook dat we daar amper meer aankomen. Jas: ‘Als we in bed gaan liggen, doen we dit negen van de tien keer samen met onze telefoon. Voor je het weet ben je zo weer drie kwartier verder, omdat je op YouTube belandt of niet uitgekeken raakt op Instagram.’ Dit is zowel slecht voor de minuten slaap die je daarmee mist, maar ook slecht voor je hersenen. Die maken door het blauwe telefoonlicht minder melatonine aan, waardoor je minder snel in slaap valt. Hij raadt dan ook aan je telefoon niet mee te nemen naar je slaapkamer.

LEES OOK: Wetenschappelijk onderzoek bewijst: van uitslapen val je af

De perfecte nacht vol slaap

Pas dit toe op je bedritueel en je slaapt als een roosje. Volgens het onderzoek dan, tenminste:
1. Ga slapen om 22.39 uur;
2. Zorg dat je kamer 16,1 graden Celsius is;
3. Schone lakens slapen het lekkerst;
4. Zorg dat je slaapkamer helemaal donker is, en witte muren heeft;
5. Leg je telefoon 37 minuten voordat je gaat slapen weg en raak ‘m daarna niet meer aan;
6. Slaap in een pyjama;
7. Lees een paar pagina’s van een papieren boek of krant (geen e-reader gebruiken!);
8. Slaap op je rechterzij, met je benen iets opgetrokken;
9. Slaap alleen.

Jawel, dat laatste is echt waar. Voor het onderzoek zijn ruim 2 duizend Britten onderzocht en zeker 44 procent van de ondervraagden zei een stuk beter te slapen zonder partner naast zich in bed. Snurkende partners zijn een van de dingen waar de deelnemers van het onderzoek zich het meeste aan ergerden.

5 x de voordelen van een niet-doorslapend kind (ja, heus, ze zijn er!)

Meer leuke content? Like ons op Facebook