Slecht geslapen? 6 (bewezen) manieren om je energie te boosten

Quick morning fix

Body & beauty

Ik ben van nature een slechte slaper. Al zolang ik me kan herinneren slaap ik moeiteloos in, maar is doorslapen een zeldzaamheid. Maakt niet uit, na jaren wen je daar aan. Soort van. Toch zijn er ochtenden waarop ik niet vooruit te branden ben, vooral als de dochter – naast mama’s verstoorde slaapritme – ook besluit om ‘s nachts de boel op stelten te zetten.

Door schade en schande wordt men wijs, en dus heb ik zes manieren gevonden die mij in meer en mindere mate een quick morning energy fix bieden.

1

Koud douchen

Klopt, deze energy boost klinkt van alle opties het minst aantrekkelijk. Los van het feit dat je jezelf moet tegenhouden om niet gillend de douche te verlaten danwel zo snel mogelijk de warme kraan vol open te draaien: het werkt wél. Dat bevestigt ook wetenschappelijk onderzoek: regelmatig een koude douche (max 20 graden) zorgt voor een betere zuurstofopname in je lichaam. Daardoor word je scherper en heb je meer energie. Tip: bouw het langzaam op – begin met een warme douche, en doe de koude straal pas de laatste minuut (oké, seconde) aan. En dan langzaam opvoeren. Succes.

2

Een stevig ontbijt

Goede voeding staat gelijk aan een goede dosis energie. Denk aan een ontbijt met veel eiwitten (yoghurt met vers fruit of een omelet met tomaat en spinazie, bijvoorbeeld). Daarnaast een glas water drinken is ook een aanrader: water verdunt je bloed, waardoor transport van zuurstof en voedingsstoffen versneld wordt.

3

Een blokje om

Voor mij persoonlijk is dat blokje liever een half uurtje up-tempo rennen, maar ook een rustige wandeling kan the trick doen. Los van het feit dat inspanning een mens voldoening – en dus energie – geeft, is bewezen dat drie keer per week bewegen je energieniveau met maar liefst 20 procent verhoogt.

4

Seks

Ik geef het toe, na een brakke nacht is het niet per se het eerste waar ik aan denk, maar feit is: (goede) seks geeft je een stoot energie waar cafeïne een puntje aan kan zuigen (leuk woordgrapje).

5

Routine en structuur

Mijn vriend noemt me vaak een controlfreak. Klopt, ben ik ook. Maar feit is dat je door structuur in je leven aan te brengen, je je energielevels daarop kunt afstemmen. Zo weet ik dat ik aan het eind van de dag geen uitmuntende prestaties meer lever achter m’n laptop, dus dat ik dan beter boodschappen kan gaan doen. Als je weet op welk moment van je dag je energieniveau een piek bereikt, kun je daar gepast op inspelen. En vooral: wanneer het tot het nulpunt gedaald is, je vooral even helemaal niets nuttigs doet.

6

Een driedubbele espresso, graag

Gelukkig is er altijd nog een plan C. Helaas werkt het maar tijdelijk en is het niet bepaald gezond, maar in geval van nood is een mega-shot cafeïne altijd een optie.

Wat is jouw manier om wat extra energie te krijgen? Reageer op onze Facebook!

Probeer ook eens deze 11 ingrediënten, perfect voor een energie boost >

Meer leuke content? Like ons op Facebook