Slecht nieuws voor fervente snoozers: het blijkt niet goed voor je te zijn

Thuis

Ben jij wereldkampioen snoozen? We hebben slecht nieuws voor je. Uit onderzoek van gedragswetenschapper Dan Ariely is gebleken dat het helemaal niet goed is om je wekker steeds opnieuw te laten afgaan.

Ik ben er zelf absoluut niet meer van; wakker is wakker. Snel onder de douche, aankleden, nog een yoghurtje erin en dan naar het station racen. Van snoozen word ik alleen maar lamlendig en gestrest. Dat weet ik uit ervaring. Uit de tijd dat ik niet wakker werd van de tweede of derde keer dat de wekker ging en er gewoonweg doorheen sliep.

LEES OOK: Dit is waarom ik om 6 uur ‘s ochtends opsta

Flink in de war

Volgens Ariely is dat precies de reden waarom eindeloos snoozen niet oké is. Het brengt je hersens flink in de war. Volgens de onderzoeker kun je je hersens trainen op je wekker: gaat-ie af, dan moet je wakker worden en opstaan. Dit werkt hetzelfde als het trainen van een hond. Blaas je elke keer eerst op een fluitje voordat hij een koekje krijgt, dan zal hij het fluitje associëren met het koekje. Het bekende Pavlov-effect.

Een kwestie van trainen

Als je vaak snoozt, associëren je hersens het alarm niet meer met wakker worden en uit bed stappen, omdat je na het snoozen weer in slaap valt. Het gevolg: je bent veel vermoeider als je de snooze-button vaak indrukt, of slaap je zelfs door het tweede of derde (of voor de gevorderde snoozer, vierde) wekkergeluid heen. Het idee dat je ‘nog even lekker kunt blijven liggen’ kan dan wel fijn zijn, maar het is eigenlijk heel slecht voor je. Je kunt tussen de wekkers door namelijk nooit in een diepe slaap komen. Hierdoor wordt opstaan alleen maar nog lastiger. Kortom, het vergt even wat doorzettingsvermogen, maar zonder snoozen ben je beter af. Morgen gewoon meteen opstaan dus. Succes!

Een goede reden om niet meer te snoozen: sporten! Met deze 10 tips word je een ochtendsporter >

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Science of US