Slaap je slecht op vakantie? Deze gouden tips helpen je binnen no time te slapen!

Ik ga op reis en ik neem mee mijn bikini, een flesje zonnebrand, een fijne strandtas en slaappillen! Tja, je kijkt echt wel uit naar zon, zee en strand. Maar je ziet stiekem aardig op tegen de nachten. Je weet nu al dat deze vooral slapeloos, frustrerend en vermoeiend zullen worden. Zucht…

No worries! Als je moeilijk in slaap valt op vakantie, bij een vriendin thuis of in een andere nieuwe of vreemde omgeving is dat volkomen normaal. Slaapwetenschappers zijn zich allang bewust van het zogenaamde ‘eerste nacht effect’. Het zit namelijk zo!

Oerdrift

Evolutionair gezien is het logisch dat je brein zich afstemt op potentiële bedreigingen wanneer je je in een onbekende omgeving bevindt. Voor onze voorouders had dit effect hun leven kunnen redden. Huh? Jazeker, roofdieren werden hierdoor sneller opgemerkt! Tegenwoordig slapen we over het algemeen iedere nacht in ons eigen, veilige, warme bedje. Maar op het moment dat je ergens anders een schoonheidsslaapje houdt, is de kans groot dat deze oerdrift weer om de hoek komt kijken. Vooral gevoelige slapers zullen dit herkennen. Je bent een gevoelige slaper als je:

  • moeilijk in slaap valt
  • wakker wordt bij het zachtste geluid
  • graag reist met je eigen beddengoed
  • niet lekker slaapt in vreemde/nieuwe omgevingen

Tips and tricks

Gelukkig zijn er verschillende maniertjes om hiermee om te gaan. De belangrijkste is misschien wel tijd. Tijd om te wennen welteverstaan. Het duurt misschien even, maar op een gegeven moment herkent je brein de geluiden, geuren en gevoelens van je nieuwe, tijdelijke slaapplek. Verder kun je de volgende tips opvolgen:

1. Maak je hotelkamer eigen 

Neem je eigen kussen en/of deken mee op reis, om de fijne geurtjes en gevoelens van huis dicht bij je te hebben. Je kunt eventueel ook een fotolijstje of ander decoratief dingetje neerzetten op bijvoorbeeld je nachtkastje. Houd je niet van fel licht? Zorg dan dat je kaarsjes bij je hebt (LET OP BRANDGEVAAR!). Kortom; doe er alles aan om de kamer naar jouw zin te maken en je zult zalig slapen!

2. Geluidjes 

Oordopjes zijn je allerbeste vriend als je niet goed tegen geluid kunt. Ook kun je rustgevende afspeellijsten downloaden/afspelen als het je niet lukt om in slaap te vallen. Kun je niet tegen het getik van die irritante klok? Haal de batterij eruit! Werkt de airco op je zenuwen? Vraag aan het personeel of ze ‘m uit kunnen zetten, zodat jij ein-de-lijk kunt slapen.

3. Ritueel 

Bestaat jouw bedtijd ritueel normaal gesproken uit een kopje thee drinken, je gezicht schoonmaken, je tanden poetsen en een stukje lezen? Zorg ervoor dat je dit ritueel ook uit kunt voeren op vakantie. Op deze manier geef jij je lichaam het signaal dat het tijd is om te gaan slapen. Heb je nog geen ritueel? Oefen hier dan mee voor je op vakantie gaat!

4. Rustgevende middelen 

Er zijn verschillende geurtjes – zoals lavendel, jasmijn en kamille – die je helemaal zen maken. Voorzie je koffer van geurstokjes of kaarsen. Ook kun je jezelf insmeren met een lekker geurende huidolie. Je gevoelens van je afschrijven en een stukje lezen voor het slapen kan ook rustgevend werken. Evenals het nuttigen van een kopje kamille thee!

5. Mediteren 

Mediteren is een hele goede methode om in een diepe slaap te vallen! Kies van tevoren een mediteer sessie – bijvoorbeeld via YouTube – uit waar jij je fijn bij voelt. Je kunt eventueel thuis oefenen met deze techniek. Succes gegarandeerd!

6. Vermijden 

Er zijn bepaalde factoren die jouw rust kunnen verstoren. Zo kun je beter geen zware maaltijden, alcohol en cafeïne nuttigen vlak voor bedtijd. Laat ook je telefoon en/of andere technologische snufjes links liggen. Probeer ook niet teveel te bewegen voor het slapengaan. Ja, sporten maakt je even moe, maar het geeft je uiteindelijk een energiekick waar je U tegen zegt!

7. Speciale pilletjes 

Als de bovenstaande tips niet willen baten kun je altijd naar een noodmiddel grijpen. Ga voor natuurlijke slaapmiddelen die jouw nachtrust bevorderen. Maar je kunt je ook laten adviseren door je huisarts!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Slaap je slecht op vakantie? Deze gouden tips helpen je binnen no time te slapen!
Sluiten