6 Door de wetenschap ondersteunde manieren om slimmer te worden

Er zijn al kleine dingen die je elke dag kunt doen om je intelligentie te verbeteren. Dat willen we toch stiekem allemaal?

Het blijkt dat sommige dingen die je misschien al regelmatig doen, je kunnen helpen slimmer te worden. Slimmer worden klinkt misschien als een lastige klus, maar het is makkelijker dan je denkt:

Regelmatig trainen geeft je hersenen een boost

Je work-out beïnvloedt meer dan alleen je gezondheid, spieren en stemming. ‘Trainen verhoogt de bloedtoevoer naar de hersenen, en zorgt eigenlijk voor voedsel voor je hersenen en dat verandert de hersenen van het moleculaire niveau naar het gedragsniveau’, zegt Aideen Turner, een fysiotherapeut. ‘Er staat iets als neurogenese, wat het proces is waarbij je nieuwe hersenverbindingen of neuronen bouwt, en wanneer je traint wordt dit proces versterkt.
Dus nu heb je nóg een reden om ervoor te zorgen dat je je work-out niet overslaat. 😉

Het nabootsen hoe slimme mensen leren

Ha, ja echt, het nabootsen hoe slimme mensen leren, kan jou ook slimmer maken. Het klinkt misschien wat voor de hand liggend, maar het achterhalen van de manieren waarop slimme mensen denken en leren, kan je helpen dezelfde strategieën uit te voeren, waardoor jij ook slimmer wordt.

‘Om slimmer te worden, moeten geode leerstrategieën worden ontwikkeld’, vertelt Nancy Cramer, een leiderschapsconsulent. ‘Leer hoe slimme mensen leren en dan zul je ook slimmer zijn. Mensen die goed kunnen spellen, zijn bijvoorbeeld niet per se slimmer dan iemand diners, ze hebben gewoon een betere strategie om woorden te onthouden en ze op commando op te noemen. De slimheid zit hem in de strategie.’

LEES OOK: Montessori-methode thuis toepassen: zo maak je dagelijkse veranderingen makkelijker

Probeer te dansen of te golfen om je hersenen te oefenen

Als je echt je brein wilt trainen, kies dan een activiteit die niet alleen je lichaam, maar ook je hersenen verbetert. Activiteiten zoals dansen en golfen kunnen heel goed zijn voor de hersenen, omdat ze zowel denkwerk als beweging vereisen. Volgens Turner schijnen dit soort activiteiten zelfs bescherming te bieden tegen het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer of een andere vorm van dementie naarmate je ouder wordt.

Een onderzoek uit 2003 wees ook uit dat dansen – en enkele andere activiteiten – mogelijk het risico op dementie kunnen helpen verlagen. Dansen daagt je hersenen uit: je moet nadenken over de choreografie en het natuurlijk onthouden tijdens het dansen.

Focussen op één ding zal je cognitieve functie verbeteren

Je zou kunnen denken dat multitasken je efficiënter maakt, maar dat is niet het geval. Het helpt je ook niet veel, op cognitief vlak tenminste. Wijlen Clifford Nass, een voormalig professor in de psychologie aan de Stanford University, vertelde NPR in 2013 dat mensen die multitasken niet goed kunnen filteren op dingen die niet relevant zijn, waardoor ze zich ook niet kunnen concerteren op wat belangrijk is en wat niet.

Een nieuwe taal leren

Altijd al Italiaans of Spaans (een andere taal mag ook) willen leren? Grijp nu je kans, want je schijnt er slimmer van te worden. Ellen Bialystok, een neurowetenschapper, vertelde dag tweetalig zijn (en beide talen ook regelmatig gebruiken) kan helpen bij het ontwikkelen van het deel van e bereid dat je zou moesten toestaan te kiezen tussen talen en je te concentreren op de taal die voorhanden is.

Ze voerde ook een onderzoek uit die aantoonde dat tweetalige patiënten met Alzheimer de ziekte schijnbaar beter behandelen dan degene die slechts één taal spraken. Ze functioneerden op vergelijkbare niveaus, ondanks dat de hersenen van tweetalige patiënten meer schade vertoonden. Het is bij dit onderzoek wel moeilijk om te zeggen of je dan vanaf je kindertijd eigenlijk al meerdere talen moet spreken of dat je later talen kunt leren en om hetzelfde effect te hebben. Hoe dan ook, Bialystok moedige het leren van talen aan wanneer je maar kunt.

Reageer op artikel:
6 Door de wetenschap ondersteunde manieren om slimmer te worden
Sluiten