Snack attack: Ei, ei, ei

Zonder schuldgevoel paaseitjes eten

Culinair

Pasen valt laat dit jaar. Toch liggen ze alweer weken in de schappen: Paaseitjes. Zakken vol gekleurde glinsterende papiertjes gevuld met alle mogelijke chocolade varianten die je je kunt bedenken: melk, wit, puur, praliné, crunchie, met hele noot, met halve noot, met karamel. Niet alleen voor kinderen een grote verleiding…

Voor bijna iedereen geldt: eenmaal eentje in je mond…en voor je het weet liggen er een stuk of 6, of ehm 12 lege papiertjes om je heen. Prima voor een keertje maar voor je het weet gaan er zakken doorheen nog voordat het überhaupt Pasen is en kunnen we geen ei meer zien. Tijd voor een ‘suikervrij paaseitjes’ recept, gemaakt van wat meer pure ingrediënten en minder geraffineerde suiker. Net iets meer verantwoord snoepen!

[Nodig]

voor 8 à 10 chocolade eitjes:
– 2 el rauwe cacaopoeder (biologische cacaopoeder kan ook, het liefst de suikervrije variant)
– 1 à 2 el kokosboter extra virgin (de niet geurloze variant!)
– 100 gram amandelen en/of cashewnoten (ongebrand en ongezouten)
– 3 medjool dadels
– 1 tl vanille (je kunt hiervoor een ‘verse’ vanille boon gebruiken of druppels)
– kleine eivormige lepel of mal voor bolletjes (verkrijgbaar bij Dille & Kamille)

Optioneel:
Maak een keuze uit 2 of 3 van onderstaande toevoegingen om de eitjes nog lekkerder te maken!
– 1 à 2 el kokosrasp
– 40 gram cranberries of rozijnen
Tip: koop bij een kook- of knutselwinkel gekleurde aluminiumfolie velletjes zodat je de eitjes op een leuke en kleurrijke manier kunt inpakken. Net echt!

[Bereiden]

Haal de pit uit de dadels en snijd alvast in grove stukken. Gebruik je een vanilleboon? halveer deze dan en schraap hier de zaadlijst uit. Doe alle ingrediënten in een goede keukenmachine en pureer tot een smeuïg mengsel. Het moet stevig maar plakkering zijn. Is je ‘beslag’ te droog? Doe er dan nog een klein beetje water doorheen en mix het nogmaals. Maak hier met een ei-vormige lepel ‘paaseitjes’ van (zoals je ook een ijsbolletje zou schrapen) of gebruik een mal. Zet de eitjes minimaal 1 uur in de vriezer.

Eet je niet alle eitjes in een keer op? Bewaar ze dan ook in de vriezer, bijvoorbeeld in een tupperware bakje.
Het spreekt voor zich (tenminste dat vinden wij..) dat deze eitjes qua smaak natuurlijk wel verschillen van de eitjes die je gewend bent. Is dit iets te ‘natuurlijk’ voor jouw smaak? en wil je toch graag iets meer ‘chocolade beleving’? Dan kun je eventueel nog een klein stukje pure chocolade (minimaal 75%) smelten en ook bij de mix voegen voordat je er eitjes van maakt. Hierdoor wordt het iets smeuïger en komt de smaak nog wat dichterbij de traditionele eitjes. Je recept is dan overigens niet meer vrij van geraffineerde suikers.

Meer leuke content? Like ons op Facebook