Claire Easy Peasy
Claire Easy Peasy Eten 1 jun 2014

Snackattack: Cocojuice

Probeer 1,5 liter water te drinken per dag, verwar honger niet met dorst, drink water & eet fruit. Allemaal ‘regels’ om ons eraan te herinneren dat bij een gezonde levensstijl, voldoende vocht hoort. Maar wat als gewoon water even je neus uitkomt? En wat als je kind gewoon weigert water te drinken? Wat doe je dan?

Om dagelijks voldoende vocht binnen te krijgen, tellen (volgens o.a. het voedingscentrum) alle vormen van ‘vocht’ mee; koffie, (zwarte) thee en zelfs – hetzij met mate – vruchtendranken, yoghurtdranken en (light)frisdranken. Leuk bedacht, maar misschien wel een beetje kort door de bocht. Inmiddels weten we tenslotte dat koffie en zwarte thee door de cafeïne en theïne net zoveel vocht aan je lijf onttrekken als het je geeft. En in frisdranken en sappen zitten weer erg veel suikers, kleur- en smaakstoffen of andere onnatuurlijke toevoegingen. Ook niet echt een aanrader, zeker voor de kleintjes. Maar wat dan?

Alternatief voor water

Voor ons betekent ‘drink voldoende vocht’: Waterrrr! Voor jezelf en voor je kind. Er is niets mis met gewoon water leren drinken en het geven van sappen zo lang mogelijk uit te stellen. Maar ook wij snappen dat sommige kleintjes gewoon weigeren en het dan wel handig is om toch iets van vocht bij ze naar binnen te krijgen.

Ook bij jezelf zal de hele dag door water drinken op een gegeven moment je neus uitkomen. Je hebt nu eenmaal af en toe gewoon zin in een smaakje. Kruidenthee biedt een fijne oplossing doordat er inmiddels veel lekkere & pure varianten te koop zijn (wij zijn zelf fan van o.a. yogi tea, pukka, kusmi & lov tea) en ook schreven we al vaker dat je ook water eenvoudig kunt pimpen door er fruit & kruiden aan toe te voegen.

Gedroogd fruit

Een Easy Peasy tip voor de allerkleinsten (vanaf 6 mnd) is om wat gedroogd fruit zoals pruimen, abrikozen of vijgen een nachtje te laten weken, ze de volgende dag even te koken in het weekvocht, af te laten koelen en hop: home made pure limo.

Coco

Maar er is meer. Als wij zin hebben in een smaakje maar niet willen kiezen voor frisdrank of fruitsap gaan we vaak voor kokoswater. Puur, als aanvulling op een vers geperste juice of als basis voor een smoothie. Kokoswater heeft ondanks een natuurlijke lichtzoete smaak, een laag suikergehalte en bevat vrij veel vitaminen en mineralen waaronder kalium. Een belangrijk mineraal als we het hebben over dorstlessen. Kalium is o.a. goed voor het afvoeren van afvalstoffen en het reguleren van je vochthuishouding. Diverse celebs worden al een tijd gespot met diverse kokos water drankjes, dus dan kunnen wij niet achterblijven, toch?

Reageer op artikel:
Snackattack: Cocojuice
Sluiten