Snoozen: waarom het tijd is om te stoppen met de welbekende knop

Redactie 4 sep 2018 Lifestyle

Snoozen: de wekker gaat voor je gevoel veel te vroeg, je drukt op snoozen en draait je nog even om. Tien minuten later gaat de wekker weer, en dat riedeltje herhaalt zich nog een aantal keer. Snoozen lijkt misschien fijn op het moment, maar toch kan je het beter niet doen.

Er zijn mensen die ‘s ochtends wakker worden en direct fris en fruitig naast hun bed staan. Je hebt echter ook mensen die opstaan vreselijk moeilijk vinden en het liefste een uur lang snoozen voor ze aan hun dag beginnen. Maar, na dit uur ‘extra’ slaap voel je je nog niet fit, en dat komt door het snoozen.

Wat snoozen doet met je lichaam

Snoozen kan op het moment zelf heel fijn zijn. Het is alleen jammer dat je je helemaal uitgeput voelt op het moment dat je er écht uit moet. Snoozen is gewoon niet zo goed voor je lichaam, sterker nog: je verliest er een helemaal lichaamsenergie door die je nodig hebt voor de rest van de dag. Dat komt hierdoor:

LEES OOK: Dit kan de reden zijn waarom je zo moe bent na een goede nachtrust

Het verstoort je slaap

Je slaapcyclus heeft een aantal fases. In de laatste fase, vlak voor het wakker worden, zit je in een minder diepe slaap en is je lichaam zich aan het klaarmaken voor de dag. Je wekker gaat vaak middenin die stap, wat ervoor zorgt dat het proces van wakker worden verkort. Als je dan weer in slaap valt door het snoozen kan het zijn dat je lichaam die cyclus weer opnieuw begint. De volgende wekker kan dan middenin een diepere slaapfase afgaan, waardoor je nog vermoeider en moeilijker wakker wordt.

Ondanks dat je misschien een nacht van acht uur hebt gemaakt, kan het zijn dat je totaal niet uitgerust wakker wordt.

Het is slecht voor je geheugen

Uit een onderzoek van Brigham and Women’s Hospital in Bosten uit 2012 blijkt dat doordat je slaapcyclus wordt onderbroken je hersenen minder tijd hebben voor het verwerken van informatie. Dit kan een negatieve invloed hebben op je geheugen en zorgt ervoor dat het nog moeilijker wordt om op te staan.

Je dagelijkse prestaties achteruitgaan

Doordat je een slechtere start van de dag hebt gemaakt, kan het zijn dat je voor de rest van de dag ook minder wilskracht hebt. Hierdoor gaan je prestaties achteruit en ben je minder productief. Des te meer redenen om vooral niet te snoozen.

LEES OOK: Dit is de reden waarom je wél met sokken aan moet slapen

Zo ga je het snoozen tegen

Voorkomen is beter dan genezen, dus ben je helemaal klaar met het snoozen? Met deze tips sta je meteen fris en fruitig naast je bed.

Het beste wat je kan doen is je wekker buiten handbereik zetten. Zo moet je in de ochtend als je wekker gaat opstaan om de wekker uit te zetten. Aangezien je dan toch al op je voeten staat kan je beter maar beginnen aan de dag. Vooral níet meer terug in bed kruipen!

Een andere tip is om de wekker te zetten voor het tijdstip dat je er ook echt uit moet. Als je je wekker om zeven uur ‘s ochtends zet en je komt er pas half acht uit, dan kan je je wekker beter zetten om half acht. Dan heb je ook geen excuus om langer te blijven liggen.

Probeer eerder naar bed te gaan. Als jouw lichaam elke ochtend kapot is, dan is dat een teken dat je niet genoeg nachtrust heb gehad. Als je wat eerder naar bed gaat in de avond, is het ook makkelijker in de ochtend. Het zal even wennen zijn, maar na een tijdje went je lichaam aan het ritme.

Dit artikel verscheen eerder op Bedrock.

Reageer op artikel:
Snoozen: waarom het tijd is om te stoppen met de welbekende knop
Sluiten