7 x waarom snoozen hartstikke goed voor je is

Body & beauty

Je hebt van die mensen die meteen uit bed springen als de wekker gaat. Die het woord snoozen niet kennen. Het zijn vast hele leuke mensen. Vast.

Daartegenover staan de snoozers. Zij die nét iets meer tijd nodig hebben om de link te leggen tussen het geluid van het alarm en de activiteit die ‘opstaan’ heet. Wat blijkt? Die laatste groep leeft gezonder en zit beter in z’n vel. Snoozen is goed voor een heleboel dingen met betrekking op je mentale en fysieke gesteldheid. We noemen er heel graag een paar.

1. Je brein heeft meer tijd nodig dan je denkt

Mensen die bij het horen van het alarm denken ‘het is weer een nieuwe dag!’ hebben feitelijk gelijk, maar een deel van je brein maakt die omschakeling niet zo snel. Ook al is er misschien een of andere frontale lob die die conclusie sneller kan trekken; de rest van de hersenen slaan niet allemaal even snel aan. Voor een optimaal gebruik van je brein voor de rest van de dag kun je dus beter even heel stil blijven liggen totdat je zeker weet dat je hele hersenpan dat ook vindt.

2. Snoozen vermindert kans op depressies

En dat er een causaal verband bestaat tussen de donkere dagen die de winter kenmerken en het risico op depressie, weten we allang. Elke minuut dat je snoozet betekent dus een donkere minuut minder, en dus een kleinere kans op depressie. Steekhoudend verhaal, niet?

3. De persoon naast je schrikt zich anders de tandjes

Ervan uitgaande dat hij of zij ook een snoozer is. Te snel opstaan kan leiden tot een te brute verstoring van de slaap en het ontwaken van de persoon naast je. De uitdrukking ‘met je verkeerde been uit bed stappen’ bestaat net voor niets; een slecht begin van je dag is funest voor de rest ervan. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?

4. Snoozen werkt hoofdpijnverlagend

Net als andere argumenten in dit lijstje is deze niet terug te vinden in de wetenschappelijke encyclopedieën, maar wat ons betreft een waarheid als een koe: opstaan als je nog niet helemaal ontwaakt bent, leidt onherroepelijk tot een intenser gevoel van moeheid, en daar krijg je sowieso hoofdpijn van.

5. You snooze, you lose is een grove leugen

We zijn allemaal spijkerhard voorgelogen: ook topsporters snoozen er af en toe lustig op los, evenals andere mensen die in het leven op dagelijkse basis hele knappe dingen doen.

6. Snoozen helpt tegen een ochtendhumeur

Waarmee het probleem zeker niet uit de wereld geholpen wordt, maar laten we het erop houden dat een paar minuten (oplopend tot een half uur) extra snoozen de allerscherpste randjes van het ochtendhumeur af kan halen.

7. Leer het vooral je kinderen al op jonge leeftijd aan

Spoiler alert: tot pak ‘m beet hun tiende willen ze er niets van weten, en daarna zijn ze ineens allemaal koning snoozen… de hufters.

Lees ook: Zes uur slapen is bijna net zo erg als helemaal niet slapen

Meer leuke content? Like ons op Facebook