Zou minder speelgoed de key kunnen zijn tot beter spelen?

Hoe klein ze ook zijn, kinderen beginnen al snel met spelen. Ze zijn nieuwsgierig en voelen zich aangetrokken tot (vaak) fel gekleurd speelgoed en soms willekeurige dingen zoals een simpel vaatdoekje of lege verpakkingen. Door te spelen leren kinderen hun wereld te interpreteren en hun mentale, sociale, emotionele én fysieke vaardigheden te vergroten.

De enorme voordelen van spelen voor ontwikkeling zijn al langer bekend. Er zijn ook al genoeg onderzoeken geweest naar wat voor soort speelgoed het beste is voor de ontwikkeling van kinderen. Maar een nieuw onderzoek heeft gekeken naar wat de kwaliteit van het spelen vergroot – meer of minder speelgoed?

Minder speelgoed

Uit het onderzoek kwam al snel naar voren dat minder speelgoed eerder zou leiden naar beter spel. Er namen 36 peuters deel aan het onderzoek. De kinderen werden vooraf gescreend op spelen, zodat de onderzoekers er zeker van waren dat ze goede spelervaring hadden.

Montessori-methode: speelgoed dat je kind al spelenderwijs helpt te leren

Het onderzoek

Voor het onderzoek werd een verscheidenheid van speelgoed gebruikt. Het speelgoed was onder te verdelen in drie categorieën: educatief speelgoed (speelgoed dat een concept zoals vormen, kleuren of tellen kan onderwijzen), ‘alsof’ speelgoed (speelgoed dat een themaspel suggereert) en actie speelgoed (speelgoed dat kan worden geactiveerd door manipulaties).

De peuters speelden op verschillende manieren met het speelgoed. Zo was er een speelsessie waarbij één soort speelgoed per categorie werd gekozen. In de andere speelsessie werden willekeurig vier speelgoed uit elke categorie geselecteerd. Speelgoed dat werd aangeduid als de favoriet van een kind, werd vervangen door een willekeurig geselecteerd speelgoed.

Na elke sessie werd het speelgedrag gecodeerd. De onderzoekers hebben zich op 3 dingen gefocust:
– Het aantal speelgoed waarmee de peuters hebben gespeeld
– Hoe lang de peuter met elk speeltje speelde
– Het aantal acties dat de peuter heeft gebruikt tijdens het spelen (zoals verkennen, verzamelen, invoegen, matchen, drummen, etc.)

Resultaat

De onderzoekers suggereren dat minder speelgoed nuttig is bij het spelen, mede door de beperkte aandachtsspanne van kinderen op deze leeftijd. In de sessie waar kinderen konden kiezen uit 16 stuks speelgoed, speelden de kinderen wel met meer speelgoed, maar was hun betrokkenheid bij het speelgoed veel minder goed. De diepte en duur van het spel was met de sessie van drie stuks speelgoed het beste.

Wanneer je een groter aantal speeltjes krijgt om mee te spelen, is het moeilijk om je te concentreren en deel te nemen aan diep spel. Toegang tot meer speelgoed resulteert dus niet in beter spel. Je kunt er ook voor kiezen om wekelijks te roteren met speelgoed, zodat je kind verschillende soorten speelgoed kan ervaren.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Zou minder speelgoed de key kunnen zijn tot beter spelen?
Sluiten