Rachelle Abbas
Rachelle Abbas | LinkedIn Kids 3 januari 2019

Zou minder speelgoed de key kunnen zijn tot beter spelen?

Hoe klein ze ook zijn, kinderen beginnen al snel met spelen. Ze zijn nieuwsgierig en voelen zich aangetrokken tot (vaak) fel gekleurd speelgoed en soms willekeurige dingen zoals een simpel vaatdoekje of lege verpakkingen. Door te spelen leren kinderen hun wereld te interpreteren en hun mentale, sociale, emotionele én fysieke vaardigheden te vergroten.

De enorme voordelen van spelen voor ontwikkeling zijn al langer bekend. Er zijn ook al genoeg onderzoeken geweest naar wat voor soort speelgoed het beste is voor de ontwikkeling van kinderen. Maar een nieuw onderzoek heeft gekeken naar wat de kwaliteit van het spelen vergroot – meer of minder speelgoed?

Minder speelgoed

Uit het onderzoek kwam al snel naar voren dat minder speelgoed eerder zou leiden naar beter spel. Er namen 36 peuters deel aan het onderzoek. De kinderen werden vooraf gescreend op spelen, zodat de onderzoekers er zeker van waren dat ze goede spelervaring hadden.

Het onderzoek

Voor het onderzoek werd een verscheidenheid van speelgoed gebruikt. Dit was onder te verdelen in drie categorieën: educatief (speeltjes dat een concept zoals vormen, kleuren of tellen kunnen onderwijzen), ‘alsof’ (speelgoed dat een themaspel suggereert) en actie (speelgoed dat kan worden geactiveerd door manipulaties).

De peuters speelden op verschillende manieren met de speeltjes. Zo was er een speelsessie waarbij één soort per categorie werd gekozen. In de andere speelsessie werden er willekeurig vier uit elke categorie geselecteerd. Speelgoed dat werd aangeduid als de favoriet van een kind, werd vervangen door een willekeurig geselecteerd item.

Na elke sessie werd het speelgedrag gecodeerd. De onderzoekers hebben zich op drie dingen gefocust:

  • Het aantal stuks waarmee de peuters hebben gespeeld
  • Hoe lang de peuter met elk speeltje speelde
  • Het aantal acties dat de peuter heeft gebruikt tijdens het spelen (zoals verkennen, verzamelen, invoegen, matchen, drummen, etc.)

Resultaat

De onderzoekers suggereren dat minder speelgoed nuttig is bij het spelen, mede door de beperkte aandachtsspanne van kinderen op deze leeftijd. In de sessie waar kinderen konden kiezen uit zestien speeltjes, speelden de kinderen wel met meer speelgoed, maar was hun betrokkenheid bij het speeltje veel minder goed. De diepte en duur van het spel was met de sessie van drie stuks het beste.

Wanneer je een groter aantal speeltjes krijgt om mee te spelen, is het moeilijk om je te concentreren en deel te nemen aan diep spel. Toegang tot meer speelgoed resulteert dus niet in beter spel. Je kunt er ook voor kiezen om wekelijks te roteren, zodat je kind verschillende soorten speelgoed kan ervaren.

Lees ook:

Reageer op artikel:
Zou minder speelgoed de key kunnen zijn tot beter spelen?
Sluiten