Tips om toch te kunnen sporten in deze hitte

De zon kan je dan wel nieuwe energie geven, maar het is toch veel te heet om nu te sporten? Je wil liever geen hittekrampen, warmtestuwing of een hitteberoerte oplopen. Maar met deze tips kun je wel degelijk in beweging komen. Sport ze!

Verkoeling

Het is héét… Veel te heet om jezelf uit te sloven door middel van bijvoorbeeld hardlopen. Als je gaat sporten kun je het beste de sportschool induiken, waar er voldoende airco is om niet te bezwijken aan de hitte. Je kunt je work-out natuurlijk ook voor de zon opkomt – of nadat ‘ie onder is gegaan – uitoefenen. Of wat dacht je van baantjes zwemmen in een verkoeld buitenbad? Ga in ieder geval niet in de snikhete zon tekeer, om je gezondheid te waarborgen!

Lees ook: Waarom raak je zo moe van zwemmen?

Hydratatie

Als het droog en zonnig is en de luchtvochtigheid laag, merk je meestal niet meteen dat je zweet. Je zweet verdampt namelijk voor je huid nat raakt. Toch kun je zo’n 2 liter lichaamsvocht per uur verliezen. Uitdroging ligt op de loer. Probeer je work-out daarom low key te houden en luister goed naar je lichaam. Word je misselijk, duizelig of trillerig? Stop dan meteen met bewegen! Zorg sowieso voor een goede maaltijd ruim 2 a 3 uur voor het sporten. En uiteraard liters water om ervoor te zorgen dat je genoeg vocht binnenkrijgt!

Uitrusting

Je moet er vast en zeker niet aan denken, maar we willen toch eventjes benadrukt hebben dat teveel kleding overbodig is. Trek sportkleding van een dunne stof met een lichte kleur die ademt. Als je buiten gaat sporten is het verstandig om je huid in te smeren, zodat je jezelf beschermt tegen de zon. Hetgeen wat absoluut niet aan je uitrusting mag ontbreken is een hele grote fles water!

Lees ook: 5 redenen waarom je misselijk wordt tijdens het sporten

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Tips om toch te kunnen sporten in deze hitte
Sluiten