Waarom je juíst moet sporten wanneer je ongesteld bent

Leanne Hansma 12 sep 2018 Lifestyle

Tijdens ons maandelijkse feestje is het niet altijd feest. Krampen, emo en je gewoon een beetje mweh voelen krijgen we er gratis bij tijdens onze menstruatie. Het liefst kruipen we dan ook onder een dekentje op de bank met chocolade, een grote kop thee en een marathon van onze favoriete serie. Sporten slaan we liever even over deze periode.

Ondanks dat de bank heel verleidelijk klinkt, kun je ook je sportmat eens proberen. Een work-out tijdens je menstruatie schijnt goed te helpen tegen al die kwaaltjes die ons maandelijks vergezellen.

Oppepper

Je zou het misschien niet meteen denken, maar van sporten krijg je juist energie. Helemaal als je het combineert met goed eten en voor jezelf zorgen. Dus hop hop: kom van de bank af, vervang de chocolade in je hand voor een appel en maak je klaar voor een sportsessie.

Een work-out zorgt er ook voor dat je lekker kunt slapen. En van een goede nachtrust pluk je de volgende dag weer de vruchten: je staat op met genoeg energie voor een nieuwe dag.

Feel good drug

Juist als de rode vlag uithangt kan beweging helpen. Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan, een stofje dat werkt als een feel good drug en ook wordt aangemaakt bij het nuttigen van bepaald eten, lachen, verliefdheid en seks. Dat laatste kan natuurlijk ook een soort van sportsessie zijn.

Endorfine zorgt ervoor dat je je gelukkig voelt en pijn verminderd. Het wordt niet voor niks ook wel een gelukshormoon genoemd. Doordat je je beter voelt en lekkerder in je vel zit, kun je minder last hebben van mood swings (en de mensen om je heen waarschijnlijk ook).

Kruik vs. sportschoenen

Het aanmaken van endorfine – dat stofje dat zorgt dat pijn verminderd – gebeurt dus onder andere tijdens het sporten. Door lichamelijke beweging wordt ook de bloedsomloop in je baarmoeder verbeterd en dat helpt de menstruatiepijn en maandelijkse kwaaltjes te verzachten. Als je helemaal klaar bent met die buikkrampen kun je beter je sportschoenen uit de kast trekken dan een kruik.

Sporten verbetert dus je stemming, het geeft je meer energie en het helpt de pijntjes te verzachten, waardoor je tijdens het maandelijkse feestje toch zelf de slingers kunt ophangen.

Reageer op artikel:
Waarom je juíst moet sporten wanneer je ongesteld bent
Sluiten