Stampen maar! Zo maak je je stamppot een stuk gezonder

Culinair

Het stamppot seizoen is weer aangebroken. Het ideale gerecht voor wanneer je maar weinig tijd hebt én de meeste kinderen vinden het ook heerlijk. We geven je drie tips om je stamppot een stuk gezonder én voedzamer te maken.

1. Voeg eens meer dan één groentesoort toe en varieer extra met kruiden. Spinazie én rucola bijvoorbeeld. Of andijviestamppot met extra tomaatjes en avocado.

2. Niet alleen lekker met rookworst of spek. Een stamppot met gerookte kip, makreel of zalm kan ook heerlijk zijn en zo krijgen je kinderen net wat meer smaken naar binnen die misschien los gepresenteerd wat moeilijker gegeten worden. Liever vega? Wat dacht je van stamppot met noten en feta?

De 10 grootste mythes over vegetariërs >

3. Knolselderij is perfect voor een lichtere stamppot. Het is misschien het lelijkste jongetje van de klas, maar laat je niet afschrikken door zijn zanderige uiterlijk. Looks are not everything! Met zijn zoetige bite is het een lekkere smaakmaker waar je eindeloos mee kunt variëren. Bovendien bevat een knolselderij volop ijzer, vitamines en vezels en is het lichter verteerbaar dan de aardappel. Door hem na het schillen in grove stukken kort te koken in wat bouillon is het gepureerd met een beetje olijfolie een luchtig alternatief voor aardappelpuree.

Wist je dat je deze groenten na gebruik gewoon door kunt laten groeien? >

Bluebelle.nl: online platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Thuishaven van EASY PEASY o.a. bekend van de must-have kookboeken Easy Peasy & Easy Peasy Family.