Oh shit – 3 makkelijke manieren om je stoelgang te verbeteren

Als het goed is doe je het elke dag minstens 茅茅n keer: poepen. We praten er alleen nooit over – tijd om dat taboe te doorbreken. Het blijkt namelijk dat veel mensen moeite hebben met hun stoelgang, en dat de stoelgang verbeteren geen overbodige luxe lijkt te zijn.

Wist je dat bijna de helft van de Nederlanders (43 procent) regelmatig moeite heeft met hun stoelgang, en dat bij zelfs 1 op de 5 mensen poepen pijn doet? Mocht je jezelf hierin herkennen en je stoelgang willen bevorderen, dan delen we hieronder 3 tips voor een natuurlijke, gezonde stoelgang.

Let’s talk about shit, baby.

Stoelgang bevorderen met 3 tips

1. Blijf in beweging

Jouw stoelgang heeft baat bij voldoende beweging. Niet alleen je stoelgang overigens – onderzoek na onderzoek heeft aangetoond hoe belangrijk bewegen voor het functioneren van jouw hele lichaam is.

Weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Denk dan eens aan elke dag een wandelingetje maken. Een dagelijkse wandeling van 30 minuten gaat al veel doen voor jouw gezondheid, en daar profiteert jouw stoelgang flink van mee. Geen zin om alleen te gaan? Zo’n ommetje is ook goed voor je relatie, dus sleep je partner lekker mee.

2. Voeding is key

Goed voor jezelf zorgen gaat hand in hand met gezond eten. Door in elk geval genoeg vezels te eten kan je jouw stoelgang bevorderen. Vezels vind je vooral in volkorenproducten, groente, fruit, peulvruchten en noten.

Noten zijn ook een goede bron van gezonde vetten, die je ook nodig hebt voor een soepel verloop van je stoelgang. Het eten van voldoende vetten zorgt ervoor dat verschillende vitamines beter in het lichaam opgenomen worden. Ben je geen fan van noten, kijk dan eens naar avocado’s, vette vis en olijfolie.

3. Drink genoeg water

We kunnen niet vaak genoeg herhalen hoe belangrijk water drinken voor je is. Herken je deze 5 onverwachte signalen dat je 茅cht te weinig water drinkt, dan weet je dat het echt geen kwaad kan om eens wat vaker richting de kraan te lopen. Als jouw lichaam uitgedroogd is, dan zal je veel meer moeite hebben met poepen.

Hoeveel water je nodig hebt, verschilt van persoon tot persoon. Volgens het Voedingscentrum is het advies voor volwassenen om minstens 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Dat staat gelijk aan ongeveer 8 glazen per dag.

Tip: blijf je moeite houden met poepen? Misschien is het een goed idee om te investeren in een Squatty Potty. Dit is een soort krukje wat je in het toilet kunt zetten, zodat jouw knie毛n boven jouw middel uitkomen. Deze positie maakt het voor jouw lichaam makkelijker om te poepen.

Let’s talk about sh*t: hoe ziet gezonde poep eruit?

Disclaimer:
Heb jij vragen over jouw gezondheid of die van je kindje? Wij zijn een informatief platform en onze redacteuren hebben geen medische achtergrond. Ondanks dat wij schrijven over gezondheidsklachten en aandoeningen (gebaseerd op wetenschappelijke bronnen), kunnen wij geen adviezen geven met betrekking tot de gezondheid van onze lezeressen. Heb jij, of heeft je baby, last van medische klachten? Neem in dat geval contact op met je huisarts of de huisartsenpost.

Well+Good

Reageer op artikel:
Oh shit – 3 makkelijke manieren om je stoelgang te verbeteren
Sluiten