Redactie
Redactie Gezondheid 2 feb 2018

Stress detox: in 5 haalbare stappen zen met jezelf

Hoe vaak heb jij je smartphone al gecheckt vandaag? Je to-do-lijstjes beginnen op een essay te lijken en soms wens je dat een week meer dan zeven dagen heeft. Stop. Daarmee. Begin met ontstressen in vijf makkelijke stappen.

Het is helemaal niet erg om niet elke week minstens twee etentjes te hebben of een avond je WhatsApp-berichten niet te beantwoorden. We laten ons opjutten door onnodige prikkels, die we zelf ons leven in laten en dus ook zelf uit ons leven moeten verbannen.

Stress-detox

Dat is moeilijker dan je denkt, maar we helpen je met dit lijstje een eind op weg.

1. Herken de signalen

Pijntjes, stemmingswisselingen, dwangmatige gedachten, haastig zijn of een hoge ademhaling zijn tekenen dat je lichaam vol stress zit, al zou je die link misschien niet zo snel leggen. Wees je bewust van de dingen die je in je lijf voelt, en sla geen enkele prikkel over. Het kan helpen om het op te schrijven.

Op deze 9 manieren vertelt jouw lichaam je dat je al te lang gestrest bent

2. Erken de signalen

Erkennen is iets anders dan Herkennen. Zolang je alle signalen die duiden op stress negeert en vrolijk verdergaat met je haastige bestaan, is de kans groot dat ze alleen maar erger worden.

Leg je dus neer bij het feit dat je het te druk hebt, je al je to do’s niet meer in één dag gedaan krijgt en je je opgejaagd voelt omdat je je werkmail op je telefoon hebt staan en daardoor eigenlijk geen enkele minuut van de dag écht vrij bent. Accepteer het achterstallig onderhoud aan je lichaam zonder dat je het meteen wil veranderen.

6 natuurlijke oplossingen tegen stress en spanningen

3. Geef jezelf aandacht

Besef dat het niet egoïstisch is om zo nu en dan voor jezelf te kiezen. Sterker nog: het is van essentieel belang om ook aan jezelf te denken in dit hectische leven.

Weet je niet wanneer je die tijd zou moeten nemen? Er zijn allerlei kleine momenten op een dag die je kunt pakken. We somden ze voor je op. Want geloof ons: ook (of misschien wel juist) die kleine momenten maken het verschil.

4. Zoek positiviteit op

Vind je het heerlijk om te hardlopen? Of om een sjaal te breien? Word je blij van het kijken van een goede serie of een avondje in de bios? Besteed daar meer aandacht aan.

Vind je het lastig om te bedenken waar je energie van krijgt, bel dan eens met een goede vriendin en vraag haar om advies. Door te sparren open je je geest en vloeit je creativiteit.

4 tips voor meer zelfliefde (die iedereen kan gebruiken)

5. Gooi dat schuldgevoel overboord

Omdat je niet gewend bent om echt voor jezelf te kiezen, kan dit een schuldgevoel opwekken. Zo’n klein stemmetje dat ineens opdoemt en je vertelt dat je nog van alles moet doen en niet zomaar kan zitten niksen. Logisch, maar nergens voor nodig. Je omgeving zal er snel genoeg achter komen dat wanneer jij blij bent, hen dat ook op een positieve manier voedt.

Hoog tijd voor een écht constructieve anti-stress aanpak (van een psycholoog)

Reageer op artikel:
Stress detox: in 5 haalbare stappen zen met jezelf
Sluiten