Stress voorkomen? Hanteer deze 6 principes qua mindset

Het is makkelijk om te veel hooi op je vork te nemen: een strobaal die je kinderen moeten voorstellen, wat strootjes voor je werk en natuurlijk je eigen sociale leven. En hoeveel plezier je er ook in mag hebben, als het in totaal te veel gewicht wordt om te dragen, raak je in de stress. Je maakt je druk om van alles en nog wat en je lichaam protesteert door moe of zelfs ziek te worden.

Stress is voor de meeste mensen niets onbekends, of het nu op korte of lange termijn is. Toch weten we eigenlijk maar nauwelijks hoe we er goed op moeten reageren, maken we nog steeds regelmatig dezelfde denkfouten. Gelukkig zette natuurgeneeskundige Dr. Samantha Brody in haar nieuwe boek Overcoming Overwhelm: Dismantling Stress From the Inside Out een paar principes op een rijtje die je altijd in gedachten moet houden. Zo kun je stress voorkomen of op z’n minst verminderen.

Wees lief voor jezelf

Veel (werk)druk kan ervoor zorgen dat we bepaalde dingen niet zo goed doen als we dat graag zouden willen, en dat nemen we osnzelf maar al te graag kwalijk. We voelen ons schuldig als we onze kinderen even bij opa en oma afzetten omdat wij extra moeten werken, of omdat we een presentatie niet goed hebben voorbereid omdat de kids maar niet in slaap kwamen.

Maar zoals Dr. Brody zegt: het enige wat erger is dan niet goed voor jezelf zorgen, is boos zijn op jezelf omdát je het niet doet. Dat betekent niet dat je je pogingen moet staken, maar wel dat je niet boos op jezelf moet zijn als je ergens ‘niet genoeg’ tijd aan besteedt. Self-care is geen doel, maar een proces waarin je niet kunt falen.

LEES OOK: Hoe stress de hersenen verandert, volgens een nieuw onderzoek

Wees realistisch

Je kunt het uitstellen en zo lang mogelijk proberen alles in je leven op de rails te houden, maar uiteindelijk zal de trein toch ontsporen en ben je gedwongen keuzes te maken in wat je wel en niet aankunt. Je kunt daarom maar beter realistisch zijn en die beslissing al vroeg maken; dan weten anderen tenminste meteen wat ze wel en niet van je kunnen verwachten. En jijzelf ook, trouwens. Als je realistische doelen stelt, zul je minder snel teleurgesteld zijn omdat iets niet gelukt is.

Ken jezelf

Heb je moeite met kiezen welke aspecten je het belangrijkst vindt in je leven? Dat komt misschien omdat je je waarden en visies niet goed op een rijtje hebt. Als je jezelf door en door kent, wordt het veel gemakkelijker om alleen de dingen te kiezen die jou zo min mogelijk stress opleveren. Jezelf leren kennen kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld door meditatie of gewoon door goede gesprekken te voeren met dierbaren. Laat je in je keuzes vooral niet beïnvloeden door hoe andere mensen vinden dat je moet zijn.

Wees flexibel om stress te voorkomen

Heb je een to do-list van hier tot Tokyo, dan is het logisch om je dag supergestructureerd in te delen. Kinderen naar het kdv, boodschappen doen, klus voor een opdrachtgever, werklunch… Het is echter belangrijk om flexibel te zijn, zodat je niet extra gestrest raakt als er iets wijzigt. Wees ook niet bang om iets te laten gaan. Taken delegeren is moeilijk omdat je je eigen uitwerking vaak beter vindt, maar is wel echt de moeite waard – zeker als je dan dingen overhoudt die je gelukkiger maken.

LEES OOK: Onderzoek: deze momenten op de dag bezorgen ouders het meeste stress

Geloof in jezelf

Dingen delegeren of vanaf het begin zelfs al ‘nee’ zeggen, doen we ook niet omdat we dan het idee hebben dat we minder waardering krijgen én verdienen. En de enige die dat idee kan veranderen, ben jij zelf. Probeer langzaam te wennen aan de gedachte dat je dingen kunt weigeren en voor jezelf op kunt komen en dat mensen je dan nog steeds zullen kunnen waarderen. Sterker nog, voor jezelf opkomen levert misschien alleen nog maar meer respect op.

Vind je kracht terug

Daarover gesproken: de kans is groot datje een enorm krachtig persoon bent, maar daar gewoon weer even aan herinnerd moet worden om dat zelfvertrouwen terug te krijgen. Denk terug aan alle andere moeilijke periodes waar je zonder kleerscheuren uit bent gekomen, alle andere goede keuzes hebt gemaakt, en je zult je vanzelf krachtiger voelen. Alleen dan kun je stress verslaan!

 

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Stress voorkomen? Hanteer deze 6 principes qua mindset
Sluiten